Stærkere branding af Motorola

MediaWatch

I dag sælger den amerikanske mobiltelefonproducent både mobiltelefoner, computerchips, tovejs radiosystemer og forskellige andre elektroniske produkter. Det medfører, at Motorolas budskab og image er for grumset. Det var let nok for 70 år siden, da Motorola kun solgt bilradioer. Da vidste forbrugerne præcis, hvad virksomheden lavede, skriver Reuters.

Chief Executive for Motorola, Chris Calvin, er klar over, at Motorola ikke er stærkt nok som brand, fordi det ikke ligger klart nok, hvad virksomheden laver. Derfor er Motorola ved at omstrukturere sin marketingstrategi. Planen er at samle Motorolas mange aktiviteter under én sammenhængende organisation med henblik på at styrke det internationale kendskab til Motorola.

Investorer har svært ved at gennemskue Motorola som virksomhed, og det smitter af på aktiernes værdi. Tidligere på året lå kursen Motorolas aktie på 61,5 dollar, men er nu faldet til en kurs på 28 dollar. Til sammenligning er verdens største mobiltelefonproducent, Nokia, et forbrugerorienteret selskab, der primært fokuserer på mobiltelefonforretningen og er verdens femte største brandnavn. Enkeltproduktsfirmaer klarer sig bedre på markedet, derfor gælder det for Motorola om at opbygge et stærkt brand, med henblik på at opnå dominans på sine markeder.

Indtil for tre år siden havde Motorola 67 forskellige reklamebureauer til at lave reklamekampagner for selskabet, og hvert produkt blev markedsført uafhængigt af resten af selskabet. Det er der nu lavet om på, med en aftale med reklamebureauet Ogilvy & Mather Worldwide, der fremover skal tage sig af alle Motorolas reklamekampagner og samle virksomheden som "Et Motorola".

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også