MediaWatch

Internet-brug har samme struktur som TV

På samme måde som TV er der stigende dækning i løbet af dagen kulminerende med Internet Prime-Time mellem kl. 20-22.

Sammenlignes Danmark med de andre nordiske lande er der flere væsentlige forskelle:

1. Der eksisterer et fald i danskernes brug imellem 18-19. Et fald som ikke kan registreres i de andre lande. Der eksisterer formentlig ikke nogen entydig forklaring til dette fald men faldet skyldes primært fravalg iblandt de 35-49 årige. Årsagen kunne derfor være familieaktiviteter (samvær, madlavning, etc) eller fokusering imod TV-mediet (børneprogrammer og nyheder)

2. Forskellen i tidspunkt for "Super" prime-time. Hvor Danmark og Finland har kl. 21-22 som tidspunktet med flest surfere, så ligger Sverige mellem kl. 20-21 og Norge mellem kl. 22-23. Igen kan der findes flere årsager, men ingen af dem giver entydige forklaringer.

3. Nordmændene natsurfer. Nordmændene adskiller sig fra sine nordiske naboer ved at have et væsentligt højere aktivitetsniveau om natten.

Sammenfattende viser analyserne at der findes et væsentlig potentiale for udbyderne på nettet, når det gælder tidsforbrug i løbet af døgnet. Især eftermiddagen rummer muligheder for at forøge brugen fra hjemmet.

Dette kan aflæses at det høje niveau omkring frokost med et efterfølgende fald. Der er et stort potentiale i at kombinere TV og Internet. Begge medier har Prime-Time på samme tid og medie multitasking må formodes at være udbredt.

Mere fra MediaWatch

Aller Media-topchef om nedlæggelse af printmagasin til unge: "Tiden er moden"

Næste år ville ”Vi Unge” som printmagasin være fyldt 60 år. Men fra årsskiftet er den trykte version af magasinet til teenagepiger fortid. Topchef i Aller Media kalder det en ”meget logisk beslutning” og forklarer samtidig, hvad der ligger bag en række andre, større ændringer i Aller Medias redaktionelle setup.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs