Kvinder bremser e-handel

MediaWatch

Udviklingen ventes vendt indenfor godt et år, for de kvindelige teenagere er langt stærkere repræsenteret som netbrugere end blandt befolkningen generelt.

- Blandt teenagere er pigerne tæt på at udgøre halvdelen af Internetbrugerne. Og ser vi på de ældre aldersgrupper, er det tydeligt at jo ældre grupperne bliver des færre kvinder bruger Internettet, siger Søren Bronée, leder af Carat Interactive.

Danskernes brug af Internettet er ellers eksploderet. I 1996 havde kun 4.5 procent af danskerne privat adgang til Internettet - i dag er tallet 43 procent. Internetbrugen vinder frem i alle aldersgrupper. I Sverige og Finland udgør kvinderne næsten halvdelen, mens de i USA for nylig for første gang udgjorde en majoritet. Men herhjemme er kvindernes brug status quo. Søren Bronee tror, at det kun er et spørgsmål om kort tid, så er kvinderne med på Internetbrugen.

- Prognosen siger, at væksten primært ligger i målgrupper, hvor kvinder er overrepræsenteret, og jeg er ikke i tvivl om, at kvinderne indenfor halvandet år vil være tæt på at tælle halvdelen af samtlige netbrugere herhjemme, og det vil få afgørende betydning for e-handlen, siger Søren Bronée.

Søren Bronee begrunder det med, at kvinder, set med kommercielle briller, er en interessant målgruppe. Han er sikker på, at kvindernes stigende interesse for nettet øger grundlaget for en lang række e-handels sites. Bureauet vurderer, at der om 12-18 måneder er langt bedre grundlag for at drive dagligvarehandel på nettet end der er i dag, og at områder som tøj, bøger og legetøj vil få et markant større potentiale.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også