Krise i online reklameindustrien

MediaWatch

De fleste online reklamevirksomheder ser frem til en midlertidig fremgang i fjerde kvartal når feriesæsonen forventes at øge e-handlen og dermed også besøgende på Internettet. Ifølge analytikere vil køb og salg af annoncering stige til den tid, dog kun for at falde igen, skriver Red Herring.

Lige nu afmattes aktierne i online branchen. På Nasdaq lukkede Doubleclicks aktier i mandags i en slutkurs af 35,75 dollar, svarende til 74 procent af virksomhedens 52 ugers højeste på 135,25 dollar. Virksomheden 24/7 Media lukkede i 10,88 dollar, eller 83 procent af virksomhedens højeste. Engage, Avenue A og Mediaplex er faldet mere end 90 procent i værdi i forhold til deres højeste indenfor de sidste 52 uger.

Resultatet af krisen i branchen er afskedigelser og omstruktureringer i forretningsmodellerne for de online reklamevirksomheder, der ikke har tilstrækkelig egenkapital til at ride stormen af.

Online reklamevirksomhederne forsøger tilsvarende at rekruttere traditionelle virksomheder som kunder i stedet for dot.com virksomheder. Det er også nødvendigt at finde metoder til at overbevise annoncører om effekten af online kampagner.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også