MediaWatch

Ældre går på musiksitene

Ifølge en undersøgelse udført af analyse instituttet Media Metrix er musik på Internettet ikke længere kun for børn og unge. I juni 2000 besøgte 6.811.000 amerikanere i alderen 50 år og derover musikrelaterede sites, dvs. sites med musikunderholdning, online butikker, og sites hvor der kan downloades multimedia software, skriver Media Daily News.

Antallet af unikke besøgende på 50 år og derover er steget 92 procent, fra 3.555.000 i juni 1999 og har overhalet den generelle stigning i tilgangen til de musikrelaterede sites, der er på 45 procent.

Unikke besøgende i aldersgruppen 50 og derover, der besøgte musikunderholdnings sites er steget fra 2.033.000 i juni 1999 til 4.703.000 i juni 2000, svarende til en stigning på 131 procent. De mest populære sites i juni 2000, var Real.com, der havde 2.736.000 besøgende i alderen 50 og derover, Windowsmedia.com, der havde 966.000 besøgende og derefter musikunderholdnings sites som Planetofmusic.com, der havde 733.000 besøgende og Mp3.com med 448.000 unikke besøgende.
Ældre amerikanerne er tilsvarende stærkt repræsenteret i online butikker, der sælger musikunderholdning. I juni 2000 besøgte 4.355.000 50 årige og derover sites som Amazon.com, Barnesandnoble.com, Buy.com og Bmgmusicservice.com.

Set i lyset af den generelle tendens er det ikke overraskende, at de ældre i USA også kommet med når det gælder brugen af multimedia players, der gør det muligt at udnytte indholdet på musikunderholdningssitene. Ifølge Media Metrix SoftUsage Reporten, bruger 15.104.000 personer i alderen 35-54 år og 4.454.000 personer i alderen 55 og derover en multimedia player som Realplayer, Windows Media Player, QuickTime, Realjukebox eller MusicMatch jukebox.

1.636.000 personer i alderen 35-54 år og 144.000 på 55 år og derover brugte Napster, der er den software applikation, der gør det muligt at dele musikfiler ud.

Resultatet af undersøgelsen gør op med forestillinger om, at online musik er begrænset til et yngre publikum, idet musik relaterede sires bliver mere og mere populære blandt ældre amerikanere. Faktisk er brugen af disse sites vokset hurtigere end væksten i brugen af Internettet generelt. Tendensen er bl.a. interessant for virksomheder, der annoncerer på Internettet.

Mere fra MediaWatch

Top 20: To premierer strøg til tops

En sæsonpremiere på DR1 og en programpremiere på TV 2 trak flest seere til flow-tv i sidste uge, mens DR's seneste søndagsdrama havde det sværere.

Seneste nyt

Se flere jobs