MediaWatch

i-mode på vej til Europa

Ifølge Finanstidningen i Sverige forhandler NTT DoCoMo for øjeblikket med forskellige europæiske selskaber omkring udvikling af i-mode services i Europa. NTT DoCoMo har i den forbindelse udtalt, at målsætningen er at lancere i-mode i Europa næste sommer, hvor Europa ifølge NTT DoCoMo er klar til i-mode services. En oplagt partner kunne være det hollandske teleselskab KPN, som tidligere på året indgik i et strategisk samarbejde med NTT DoCoMo.

i-mode har været en stor succes på det japanske marked, hvor tre mobilselskaber med NTT DoCoMo i spidsen for længst har passeret mere end 10 millioner brugere - ud af 60 millioner mobilkunder. Foruden e-mail, bank- og aktietjenester tilbyder i-mode i Japan blandt andet adgang til mere end 7000 websites.

Når NTT DoCoMo venter til næste sommer med at introducere i-mode i Europa skyldes det, at det for DoCoMo er afgørende, at GRPS-teknologien er indført, således at brugerne af i-mode kan være opkoblet hele tiden. Endvidere er det vigtigt, at der findes GPRS-mobiltelefoner på markedet, som er i stand til at klare teknikken. DoCoMo forventer, at begge elementer vil være på plads i Europa næste sommer.

I Japan koster i-mode den enkelte abonnent cirka 25 kroner om måneden, hvilket kommer oveni det almindelige abonnement. Erfaringen viser, at i-mode abonnenter i gennemsnit øger teleselskabets indtægt fra de pågældende kunder med 30-50 procent.

Mere fra MediaWatch

Lokale internetmedier ærgrer sig over lang udsigt til mediestøtte-revision

Den nye pulje på 50 mio. kr. øremærket lokale medier og ugeaviser er ”lige i underkanten”, mener Foreningen af lokale, fritstående, journalistiske internetmedier, der dog overordnet er tilfreds med medieaftalen. Foreningen retter kritik af, at aftalepartierne skubber en revidering af mediestøtten flere år frem.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs