MediaWatch

i-mode på vej til Europa

Ifølge Finanstidningen i Sverige forhandler NTT DoCoMo for øjeblikket med forskellige europæiske selskaber omkring udvikling af i-mode services i Europa. NTT DoCoMo har i den forbindelse udtalt, at målsætningen er at lancere i-mode i Europa næste sommer, hvor Europa ifølge NTT DoCoMo er klar til i-mode services. En oplagt partner kunne være det hollandske teleselskab KPN, som tidligere på året indgik i et strategisk samarbejde med NTT DoCoMo.

i-mode har været en stor succes på det japanske marked, hvor tre mobilselskaber med NTT DoCoMo i spidsen for længst har passeret mere end 10 millioner brugere - ud af 60 millioner mobilkunder. Foruden e-mail, bank- og aktietjenester tilbyder i-mode i Japan blandt andet adgang til mere end 7000 websites.

Når NTT DoCoMo venter til næste sommer med at introducere i-mode i Europa skyldes det, at det for DoCoMo er afgørende, at GRPS-teknologien er indført, således at brugerne af i-mode kan være opkoblet hele tiden. Endvidere er det vigtigt, at der findes GPRS-mobiltelefoner på markedet, som er i stand til at klare teknikken. DoCoMo forventer, at begge elementer vil være på plads i Europa næste sommer.

I Japan koster i-mode den enkelte abonnent cirka 25 kroner om måneden, hvilket kommer oveni det almindelige abonnement. Erfaringen viser, at i-mode abonnenter i gennemsnit øger teleselskabets indtægt fra de pågældende kunder med 30-50 procent.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Børsen undersøger mulig coronasnyd i egne rækker, lovforslag om ændring i ophavsretten debatteres og der er landet et væld af rapporter om mediers vilkår. Få overblik over ugens vigtigste begivenheder i Mediedanmark her.

Seneste nyt

Se flere jobs