MediaWatch

Industrien og den ny økonomi

Ifølge Dansk Industri står industriens fremstillings- og servicevirksomheder midt i springet ind i den ny økonomi. Det fremgår af pjecen "Industrien i den ny økonomi", som Dansk Industri offentliggør i forbindelse med Industriens årsdag i dag. Pjecen indeholder hovedresultaterne af en undersøgelse om industriens forventninger til den ny økonomi foretaget hos 650 medlemsvirksomheder hos Dansk Industri.

Undersøgelsen viser blandt andet, at der hos industrien er stærk fokus på innovation og forretningsudvikling. 90 procent af virksomhederne forventer at udvikle nye produkter inden for de næste tre år - især inden for kundetilpassede ydelser. Yderligere venter 40 procent af virksomhederne at udvikle helt nye forretningsområder inden for de næste tre år stimuleret af udviklingen i den ny økonomi.

Ny informationsteknologi til salg og marketing vurderes af virksomhederne som vigtige redskaber under de ændrede betingelser, hvor Internettet giver let adgang til at kommunikere med kunder individuelt. Godt 80 procent vil derfor foretage investeringer på dette område inden for de næste tre år. Hertil kommer, at 77 procent af virksomhederne vil forbedre deres beredskab mod computervirus og hackerangreb.

Samtidig opruster virksomhederne til den ny økonomi på uddannelses-siden. Virksomhederne vil således i løbet af de næste tre år øge deres investeringer i efteruddannelse til medarbejderne med 50 procent eller cirka en lille milliard kroner.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Børsen undersøger mulig coronasnyd i egne rækker, lovforslag om ændring i ophavsretten debatteres og der er landet et væld af rapporter om mediers vilkår. Få overblik over ugens vigtigste begivenheder i Mediedanmark her.

Seneste nyt

Se flere jobs