MediaWatch

Frygt driver e-business

Hvis vi ikke gør det, vil vores konkurrenter gøre det. Sådan tænker virksomhedsledere i Europa, når de funderer over mulighederne i e-business. Det viser en ny rapport, som analysebureauet Andersen Consulting har offentliggjort. Tre fjerdedele af de europæiske erhvervsledere der medvirker i rapporten svarer, at hovedformålet med deres e-business investeringer har været, at holde trit med konkurrenterne. Det skriver Børsen.

Undersøgelsen viser dog, at de europæiske erhvervsledere ikke er fuldstændig trygge ved dot.com virksomhederne og den gryende e-handel. Mistroen til den nye form for handel - med Boocom-krak-æraen i foråret i baghovedet - har sat sine spor i direktionslokalerne på det europæiske kontinent.

Men på trods af mistroen til den digitale handelsform, er den tilbagelænede og afventende attitude i forhold til e-business hos europæiske topledere er forsvundet. Angsten for at konkurrerende virksomheder løber af med nye business-muligheder via Internettet, har tvunget dem på banen og op af starthullerne. Nu skal der e-handles - i hvert fald før de andre begynder på det, synes mottoet at være.

Andersen Consulting har foretaget 600 telefoninterviews med erhvervs topledere fra 16 europæiske lande og en række kvalitative interview. Danske erhvervsledere indgik ikke i undersøgelsen.

Mere fra MediaWatch

Lokale internetmedier ærgrer sig over lang udsigt til mediestøtte-revision

Den nye pulje på 50 mio. kr. øremærket lokale medier og ugeaviser er ”lige i underkanten”, mener Foreningen af lokale, fritstående, journalistiske internetmedier, der dog overordnet er tilfreds med medieaftalen. Foreningen retter kritik af, at aftalepartierne skubber en revidering af mediestøtten flere år frem.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs