Jubii glade for Spray-handel

MediaWatch

Allerede i sommers blev den spanske telegigant Telefonica - som via sit Internet selskab Terra Networks er medejer af Lycos Europe - nævnt som potentiel køber af Spray Network. Senere har både World Online og T-Online - Deutsche Telekom's portaltjeneste - været bragt frem som de mest tænkelige opkøbere.

Spray Network har igennem hele forløbet forholdt sig ganske afventende uden hverken at be- eller afkræfte de forskellige rygter. Meldingen har været, at man fortsat, som introduceret tidligere i år, arbejdede heni mod en børsintroduktion i indeværende år, medmindre der måtte vise sig andre og mere fordelagtige muligheder. Dette var også budskabet til mediawatch.dk, som først på ugen talte med Spray's informationschef Johan Sandström om Spray's situation og muligheder.

Nu bliver Spray Network - og altså også danske Jubii - en del af et samarbejde mellem nogle af de største aktører på det europæiske Internet marked. De to forskellige varemærker Lycos og Spray vil begge blive bevaret, men Lycos vil blive målrettet mod det mere modne marked, mens Spray vil få fokus mod de yngre målgrupper. Selskaberne håber gennem samarbejdet først og fremmest at opnå en stærkere europæisk/global markedsposition, men man satser også på at udnytte åbenbare synergi-muligheder. Tilsyneladende vil Spray Network således komme til at overlade det meste af sin salgsorganisation til Lycos, mens Spray til gengæld overtager en stor del af Lycos - hidtidige produktudvikling. Der er efter det oplyste ikke taget stilling til, om handelen på grund af de produktionsmæssige rationaliseringer m.v. vil være ensbetydende med afskedigelser i de to selskaber.

Ifølge den svenske erhvervsavis Dagens Industri har Lycos Europe ikke været nogen succes på den tyske børs, Neuer Markt. Siden noteringen i foråret er kursen faldet fra cirka 24 euro pr. aktie til det nuværende niveau på cirka 8 euro pr. aktie. Selskabet, som ejes af Bertelsmann og Telefonica, vurderes på denne baggrund at have en markedsværdi på omkring 15 milliarder svenske kroner. Det største fald i aktiekursen skete så sent som i begyndelsen af september måned, hvor Lycos-aktien faldt 23 procent, da det kom frem, at det hidtidige tab i 2000 var ti gange større i sammenligning med 1999. Det samlede tab for 1999 var således knap 60 millioner kroner, mens 2000 viste et tab på knap 800 millioner kroner. Lycos Europe har efterfølgende reguleret sine målsætninger og satser på først at nå break even i 2003-2004, hvilket to år senere end selskabets konkurrenter.

På den anden side skal man ikke undervurdere ejerne af Lycos Europe - den tyske mediegigant Bertelsmann og det store spanske teleselskab Telefonica. Bertelsmann har for kort tid siden meddelt, at selskabet i de kommende år vil investere 30 milliarder D-mark i større erhvervelser inden for e-handels aktiviteter. En væsentlig del af satsningen lægges ind i Bertelsmann's globale e-handels site bol.com, som - ifølge Bertelsmann selv - er førende på alle væsentlige markeder i Europa og er godt på vej i Asien og Sydamerika.

Telefonica er ejer af Internet-udbyderen og -portalen Terra Networks, som leverer Internetservice- og -indhold til to millioner kunder i 37 lande, og er således den største udbyder i den spansktalende verden.

En baggrundsartikel om Spray Network kan læses i nyhedsbrevet Mediawatch, som udkommer fredag den 22. september.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også