En del af Watch Medier

MediaWatchsøndag5. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
21.09.2000kl. 08.52

Dansk nybrud i e-marketing

MediaWatch

E-marketing er et af de mest omdiskuterede udviklingsområder inden for IT. Den nylancerede internetvirksomhed Fairgain A/S sætter nye standarder for annonceringsprincipperne på Internettet. Internetsurferne kan melde sig ind i "fairgain-forbrugersamfundet" som medlem og fortælle, hvilke reklamer de ønsker at modtage - og får betaling for det. Medlemmerne får kun de annoncer de selv har valgt, og annoncørerne får kun kunder, der er interesserede i deres varer.

- Fairgain fungerer som et informationsfilter, hvor medlemmerne på forhånd tilkendegiver, hvad de er interesseret i at få tilsendt - og følgelig kun får dette tilsendt. Det er vores opgave, at skabe et miljø, hvor forbrugere og annoncører kan mødes på forbrugernes vilkår - det er første gang en virksomhed har et forretningsgrundlag, hvor forbrugernes og annoncørernes interesser er sammenfaldende, siger Ole Carsten Petersen, der er en af grundlæggerne af Fairgain.

Gennem Fairgain får annoncører lov til at søge målgrupper online i en database bestående af Fairgains tilmeldte medlemmer. På den måde er det meningen, at annoncørerne undgår at spilde dyre reklamekroner på kunder der ikke er interesseret i annoncørernes varer.

- Vi leverer en præcis målgruppe, hvor emneområderne er en seriøs og kvalitativ spejling af modtagerens profil, idet medlemmerne ingen gevinst har i at krydse mange interesseområder af, og en lynhurtig eksekvering af kampagner. Betalingsmodellen er enkel - man betaler én pris per modtager. Denne pris afhænger af, hvor mange kriterier, der bruges til at definere målgruppen. Jo flere kriterier, desto højere pris.

Der er virkelig store fordele for annoncørerne i dette her. Normalt interesserer de sig for, hvad der virker i en annonce. Vi synes, at det på mange måder er mere interessant at få at vide, hvad der gik galt. Hos os vil annoncørerne få kritik af forbrugerne, hvis der er noget, de ikke bryder sig om, forklarer Ole Carsten Petersen.

Annoncørerne betaler Fairgain for at distribuere reklamer til medlemmerne. Annonceomsætningen efter markedsføringsomkostninger, deles mellem Fairgain og medlemmerne, dog sådan at mindst 35 procent af den totale omsætning altid tilfalder medlemmerne.

- Vi mener selv, at dette er en medierevolution inden for annonceringsmedierne. På mange måder minder vores koncept om den gamle danske andelstanke. I løbet af de første par måneder skulle vi gerne op på 100.000 medlemmer, og det tror vi selvfølgelig også på kan lade sig gøre. Modsat mange andre Internet virksomheder ved vi, hvordan vi vil tjene penge. Og når vi nu står med det mest interessante annoncemedie, så kan jeg ikke se, at vi får problemer med at nå målet, siger Ole Carsten Petersen.

Fairgain har udformet et værdisæt, der har til formål at sikre fuld overensstemmelse mellem Fairgain som virksomhed og Fairgain som forbrugersammenslutning. Dette betyder, at Fairgain aldrig vil sælge eller handle noget til medlemmerne, hverken på egne vegne eller som repræsentant for andre virksomheder. Tilsvarende vil Fairgain aldrig give enkelte virksomheder eksklusiv adgang til deres medlemmer.

- Vores forretningsmodel er tilrettelagt på en sådan måde, at vi hele vejen igennem varetager forbrugernes interesse. Personlige oplysninger som eksempelvis navn, e-mail og adresse bliver aldrig leveret videre til annoncørerne. Fairgain etablerer forbindelse mellem medlemmer og annoncører, men det foregår helt anonymt på baggrund af person neutrale oplysninger som alder, køn, postnummer, indtægtsgruppe, interesseprofil o.s.v. Fairgain formidler kontakten ved at distribuere annoncørens budskab, men annoncøren får aldrig at vide, hvem hans budskab er sendt til, understreger Ole Carsten Petersen.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Aller Media gennemførte i denne uge sin anden fyringsrunde på få måneder. | Foto: Pr Aller Foto og Video
TV

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelser i Aller Media og DR, stillingsnedlæggelser hos Kristeligt Dagblad, danske medier på Tiktok og TV 2 i førersædet, når det kommer til at tiltrække læsere. Få overblik over ugens største nyheder.
  • Medieklummen: 2023 er året, hvor du arbejder med AI: Her er 9 værktøjer til at komme i gang
  • Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

For abonnenter

Foto: Jonas Olufson
MediaWatch

Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien

Ali Abbasis thriller vandt stort ved lørdag aften ved Robert Prisen. | Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Medienyt

Holy Spider snupper 11 statuetter ved Robert Prisen

Phil McGraw fik i 2020 en stjerne på Hollywood Walk of Fame i Los Angeles. | Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau Scanpix
TV

Dr. Phil trækker stikket til sit talkshow efter 21 år på skærmen

Foto: Pr, Filmfyn
Medienyt

Filmfyn laver ny organisationsstruktur

For abonnenter

Foto: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

For abonnenter

Seneste nyt

  • Holy Spider snupper 11 statuetter ved Robert Prisen – 09.21
  • Dr. Phil trækker stikket til sit talkshow efter 21 år på skærmen – 09.04
  • Disney tygger på salg af flere film og serier til rivaler – 4. feb.
  • Iransk filminstruktør og vinder af Guldbjørn er løsladt i Iran – 4. feb.
  • Microsoft: Iranere stod bag hackerangreb på Charlie Hebdo – 4. feb.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 3. feb.
  • Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien – 3. feb.
  • Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause – 3. feb.
  • Filmfyn laver ny organisationsstruktur – 3. feb.
  • TV 2 flytter aftenfladen til Odense – 3. feb.
  • Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe – 3. feb.
  • Amazon Prime Videos storsatsning har tiltrukket over 100 mio. seere – 3. feb.
  • Medlemmer er utilfredse med lukkethed om Medieansvarsudvalgets arbejde – 3. feb.
  • ChatGPT runder 100 millioner brugere og løfter sløret for betalingstjeneste – 3. feb.
  • Andelen af nydanskere i filmbranchen er stigende – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • SoMe Manager

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • People Manager for Upright Music

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

Se flere jobs

Watch Job

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Revisor med minimum et par års erfaring

Se flere jobs

Job

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • SoMe Manager

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • People Manager for Upright Music

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge