MediaWatch

Dansk nybrud i e-marketing

E-marketing er et af de mest omdiskuterede udviklingsområder inden for IT. Den nylancerede internetvirksomhed Fairgain A/S sætter nye standarder for annonceringsprincipperne på Internettet. Internetsurferne kan melde sig ind i "fairgain-forbrugersamfundet" som medlem og fortælle, hvilke reklamer de ønsker at modtage - og får betaling for det. Medlemmerne får kun de annoncer de selv har valgt, og annoncørerne får kun kunder, der er interesserede i deres varer.

- Fairgain fungerer som et informationsfilter, hvor medlemmerne på forhånd tilkendegiver, hvad de er interesseret i at få tilsendt - og følgelig kun får dette tilsendt. Det er vores opgave, at skabe et miljø, hvor forbrugere og annoncører kan mødes på forbrugernes vilkår - det er første gang en virksomhed har et forretningsgrundlag, hvor forbrugernes og annoncørernes interesser er sammenfaldende, siger Ole Carsten Petersen, der er en af grundlæggerne af Fairgain.

Gennem Fairgain får annoncører lov til at søge målgrupper online i en database bestående af Fairgains tilmeldte medlemmer. På den måde er det meningen, at annoncørerne undgår at spilde dyre reklamekroner på kunder der ikke er interesseret i annoncørernes varer.

- Vi leverer en præcis målgruppe, hvor emneområderne er en seriøs og kvalitativ spejling af modtagerens profil, idet medlemmerne ingen gevinst har i at krydse mange interesseområder af, og en lynhurtig eksekvering af kampagner. Betalingsmodellen er enkel - man betaler én pris per modtager. Denne pris afhænger af, hvor mange kriterier, der bruges til at definere målgruppen. Jo flere kriterier, desto højere pris.

Der er virkelig store fordele for annoncørerne i dette her. Normalt interesserer de sig for, hvad der virker i en annonce. Vi synes, at det på mange måder er mere interessant at få at vide, hvad der gik galt. Hos os vil annoncørerne få kritik af forbrugerne, hvis der er noget, de ikke bryder sig om, forklarer Ole Carsten Petersen.

Annoncørerne betaler Fairgain for at distribuere reklamer til medlemmerne. Annonceomsætningen efter markedsføringsomkostninger, deles mellem Fairgain og medlemmerne, dog sådan at mindst 35 procent af den totale omsætning altid tilfalder medlemmerne.

- Vi mener selv, at dette er en medierevolution inden for annonceringsmedierne. På mange måder minder vores koncept om den gamle danske andelstanke. I løbet af de første par måneder skulle vi gerne op på 100.000 medlemmer, og det tror vi selvfølgelig også på kan lade sig gøre. Modsat mange andre Internet virksomheder ved vi, hvordan vi vil tjene penge. Og når vi nu står med det mest interessante annoncemedie, så kan jeg ikke se, at vi får problemer med at nå målet, siger Ole Carsten Petersen.

Fairgain har udformet et værdisæt, der har til formål at sikre fuld overensstemmelse mellem Fairgain som virksomhed og Fairgain som forbrugersammenslutning. Dette betyder, at Fairgain aldrig vil sælge eller handle noget til medlemmerne, hverken på egne vegne eller som repræsentant for andre virksomheder. Tilsvarende vil Fairgain aldrig give enkelte virksomheder eksklusiv adgang til deres medlemmer.

- Vores forretningsmodel er tilrettelagt på en sådan måde, at vi hele vejen igennem varetager forbrugernes interesse. Personlige oplysninger som eksempelvis navn, e-mail og adresse bliver aldrig leveret videre til annoncørerne. Fairgain etablerer forbindelse mellem medlemmer og annoncører, men det foregår helt anonymt på baggrund af person neutrale oplysninger som alder, køn, postnummer, indtægtsgruppe, interesseprofil o.s.v. Fairgain formidler kontakten ved at distribuere annoncørens budskab, men annoncøren får aldrig at vide, hvem hans budskab er sendt til, understreger Ole Carsten Petersen.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Børsen undersøger mulig coronasnyd i egne rækker, lovforslag om ændring i ophavsretten debatteres og der er landet et væld af rapporter om mediers vilkår. Få overblik over ugens vigtigste begivenheder i Mediedanmark her.

Seneste nyt

Se flere jobs