Nye krav til IT

MediaWatch

Gennem de seneste år har private virksomheder fokuseret kraftigt på ERP- og logistik-systemer. PLS Rambølls undersøgelse "IT i praksis 2000" viser, at fokus fremover vil være rettet mod kundeorienterede systemer som e handelsløsninger og kundehåndtering (CRM). En naturlig følge af dette vil være, at virksomhedens systemer bliver integreret med de nærmeste handelspartnere. Dette stiller helt nye krav til virksomhedernes informationssystemer for at håndtere de øgede informationsstrømme i virksomhedens forsyningsnetværk.

Undersøgelsen "IT i Praksis 2000" viser, at virksomhederne planlægger færre investeringer i ERP- og logistik-systemer i de kommende år. Derimod vil investeringerne i e-handels- og systemer til kundehåndtering (CRM) blive kraftigt forøget. En mulig udvikling af e-handelssystemerne er at lade egne systemer integrere med systemer hos handelspartnerne. I dag har 5 procent af virksomhederne, der har indført e-handel, integreret e-handelssystemet med systemer hos partnere.

Ifølge Morten Aaby Jørgensen, der arbejder som konsulent ved PLS Rambøll Management inden for området Business Process Management, er det et vigtigt aspekt for informationssystemerne, der skal understøtte SCM er at indsamle informationer fra hele forsyningsnetværket - altså koordinere og udnytte de data, som handelspartnerne ligger inde med. Det kan f.eks. være salgsdata, leverancedata, ordredata m.m., der kan være et vigtigt element i opbygning og vedligeholdelse af data i et system til kundehåndtering (CRM).

For at fortsætte ovenstående eksempel, så vil eksempelvis indsamlede salgsdata gøre grossisten i stand til at give detailkæden et hidtil uset kvalificeret modspil omkring afsætning af produktet, såsom hvorfor sælges vores produkt bedst i små butikker? Hvorfor sælger det dårligt midt på ugen? etc.

Morten Aaby Jørgensen fremhæver den organisatoriske og forretningsmæssige side af sagen, som er nødvendige elementer at afklare, inden der "sættes strøm" til virksomhedens køb og salg. Den øgede informationsdeling kan kun opnås, hvis der kan indgås langvarige, strategiske samarbejder med handelspartnerne i forsyningsnetværket så der opbygges et gensidigt tillidsforhold, der gør det muligt at lade informationer strømme hurtigt og sømløst i netværket, så disse kan komme kunden til gode i form af hurtigere, bedre, billigere - produkter eller serviceydelser.

Ifølge Morten Aaby Jørgensen kan E-handelsløsninger kombineret med effektiv Supply Chain Management give virksomheden en konkurrencemæssig fordel. Det gælder både for tiltag på virksomhedens købs- (upstream) og salgsside (downstream).

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også