MediaWatch

EU vil forhindre EMI Time Warner fusion

Kommissionens udkast, der vil være medlemslandenes regeringer i hænde i aften, vil trods det, at EMIs ledelse mandag mødes med EUs konkurrencekommissær Mario Monti, med stor sandsynlighed sætte en effektiv stopper for selskabernes planlagte 160 milliarder kroners venture, skriver Financial Times.

Blokeringen af venturet kommer efter at EU's fusions eksperter har konkluderet, at det fremtidige oligopol med stor sandsynlighed vil koordinere sine priser. Dette skyldes primært, at produkterne ikke har en særlig høj prisfølsomhed, hvilket igen fjerner incitamentet for at konkurrere på dette parameter.

Det er Kommissionens frygt, at det fusionerede selskab dels vil kunne kontrollere download af musik fra Internettet og dels vil være i besiddelse af så stor styrke, at det vil kunne omgå de instanser, der kontrollerer salget af musikrettighederne. Dermed kan det sælge sin musik direkte til forbrugeren og i processen forlange diskriminerende tariffer for den.

Afgørelsen retter dermed fokus mod andre potentielle købere af det engelske musikselskab. Blandt disse kan nævnes den spanske teleoperatør Telefonica samt tyske Bertelsmann. I kølvandet på spekulationerne steg EMIs aktie knap 10 procentpoint.

EMIs ledelse udtaler, at man ikke er overrasket over afgørelsen, som man så som en naturlig del af processen. Man siger endvidere, at et sådant negativt udkast åbner op for et muligt kompromis, og at man fører tætte samtaler med eksperterne om netop dette aspekt.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs