MediaWatch

Internetsvindel eskalerer

Det er kredit og informationsselskabet Experian, der har undersøgt en række firmaer og detailhandler med høj svindelrate. Experians undersøgelser viser, at det især er forretningssektorer, der handler med software, el-varer og billetsalg, som er særlig udsatte for økonomisk svindel. Det skriver Financiel Times.

Op til 40 procent af de undersøgte butikker inden for ovennævnte varegrupper melder om serielle krænkelser. Lige så mange kunne meddele, at de havde været udsat for den samme svindler flere gange, og ca. 60 procent sagde, at det tog mere end en måned at identificere selve svindelen hvilket medførte at det lykkedes internetsvindleren at lave sine numre flere gange.

Det er først og fremmest de detailhandlende på Internettet - og ikke kunderne - der er de økonomiske tabere, når der bliver svindlet på Internettet. I England skal internethandlende kun hæfte for de første 50 pund, hvorimod de detailhandlende hæfter for det fulde tab.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs