E-business som strategisk værktøj
Undersøgelsen viser blandt andet, at kun fire procent af disse topledere udpeger e-business som den vigtigste forretningsmæssige udfordring. Ikke desto mindre er næsten ¾ af virksomhederne (72 procent) engageret i at etablere eller opretholde e-business strategier, mens 57 procent af toplederne giver udtryk for, at e-business har medført ændringer i måden at drive forretning på.
Resultatet af undersøgelsen viser således, at mange topledere er bevidste om anvendelsen af e-business som et vigtigt strategisk værktøj, men at toplederne samtidig er forsigtige med at udråbe e-business som en selvstændig succesfaktor. I stedet betragtes e-business som en integreret del af en samlet forretnings- og teknologi strategi. Således fandt 37 procent af toplederne, at det mest betydningsfulde strategiske område for deres virksomheder er implementering af teknologi i virksomhedernes forretningsplaner.
I alt 78 procent af toplederne tilkendegiver i undersøgelsen, at teknologiens rolle er meget vigtig for deres virksomheders fremtidige succes, mens 77 procent giver udtryk for, at investeringen i informationsteknologi vil stige over de kommende tre år.
Undersøgelsen er baseret på interviews med 251 topledere fra 26 forskellige lande og fordelt på 10 forskellige industrier.