MediaWatch

Nordisk storfusion mellem e-butikker

Fusionen faldt på plads mandag eftermiddag og indebærer, at norske yaTack får en aktieandel i det nye fælles selskab på 54 procent, mens svenske Toga får en andel på 46 procent. Begge selskaber er etableret i Danmark.

Fordelingen af aktieandele kan umiddelbart forekomme besynderlig, idet Toga har flest penge og flest kunder i forhold til yaTack. Toga bidrager således med 70 millioner norske kroner til kassebeholdningen og 190.000 kunder, mens yaTack bidrager med 45 millioner kroner og 140.000 kunder. Årsagen skal efter alt at dømme findes i det forhold, at omsætningsvæksten på det seneste har været ganske markant hos yaTack. Det skriver Dagens Næringsliv.

Hertil kommer, at yaTack's kunder bruger dobbelt så mange penge som Toga's kunder pr. handel, og at yaTack har en auktionstjeneste, som står for 60 procent af yaTack's omsætning. Toga har ikke nogen auktionstjeneste, men fusionen giver nu Toga mulighed for let og enkelt at etablere en auktionstjeneste på basis af yaTack's koncept og teknologi.

De 115 millioner norske kroner, som yaTack og Toga nu råder over i fællesskab, skal efter virksomhedernes eget udsagn række indtil virksomhederne bliver overskudsgivende, hvilket de forventer sker i første kvartal af 2002. Digitoday.no har foretaget sine egne beregninger og mener, at med det nuværende driftsunderskud pr. måned på 8 millioner norske kroner vil yaTack og Toga løbe tør for penge i løbet af andet halvår 2001, medmindre underskuddet formindskes.

Bestyrelsesformand hos yaTack, Stig Herbern, giver udtryk for, at han er godt tilfreds med fusionen.

- Vores kunder vender tilbage, og omsætningsvæksten er stærk. I første kvartal 2000 omsatte yaTack for 4,1 millioner norske kroner, mens det var 9,5 millioner i andet kvartal, og vi ser en syvdobling af omsætningen i 2000 i forhold til 1999. Stig Herbern mener endvidere, at fusionen indebærer, at yaTack/Toga står i en god position, når de virkelige store beløb fra e-handel begynder at vise sig om kort tid. YaTack satser desuden på en børsnotering i første halvår af 2001.

Til den svenske finansavis Dagens Industri udtaler IT-analytiker Pontus Herin, at fusionen efter hans opfattelse blot er den første af en række fusioner og opkøb i løbet af efteråret og vinteren. Tendensen er tydelig. Der er brugt mange penge på at opbygge varemærker, og nu er det sandsynligt, at selskaber går sammen for at spare penge på teknik, logistik, mandskab og kundeservice, men i øvrigt bevarer de opbyggede varemærker.

Dette stemmer meget godt overens i relation til fusionen mellem yaTack og Toga, idet begge selskaber indtil videre fortsætter under eget varemærke, mens teknik, indkøb og salgsfunktioner slås sammen.

Mere fra MediaWatch

Medieklummen: Inddrag brugerne i din personalisering

Personalisering er ikke en invasion af redaktionel selvstændighed, hvis vi selv tager ansvar for, hvordan det implementeres - men alligevel ender personaliseret indhold ofte i bjælke 13 på websitet. Sådan lyder det fra ugens klummeskribent Malte Jørstad, som giver et par råd til at gøre oplevelsen nemmere for både medie og modtager.

LA sendte politisk tv-reklame under FCK-kamp

Trods dansk forbud mod at sende politiske reklamer på tv tonede Liberal Alliance alligevel frem med politiske budskaber i reklamepause på TV3+ onsdag. Det kunne ske, fordi TV3+ sender fra Sverige, skriver LA-formand på Twitter.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs