MediaWatch

Stigning i teknologiaktier

Aktieindekset for den teknologibaserede Nasdaqbørs er forblevet uændret i forhold til sidste uge. Til gengæld er internetaktierne steget med 2,2 procent. En af årsagerne til stigningen er, at Internettets stormagasin Amazon.com's aktier er steget, skriver Erhvervsbladet.

Stigningen er efter sigende motiveret af analysebureauet Gartner's forudsigelser om en fordobling af antallet af juleindkøb på Internettet. Samtidig har Microsoft oplyst, at deres kommende udgave af styresystemet Windows understøtter TV, således at internetadgang bliver en integreret del af fjernsynet.

I Europa steg det samlede aktieindeks med 2,8 procent. Investorerne har især efter den omfattende korrektion der forløb fra marts til august købt ind af teknologi- og medieaktier. Den største teknologiaktie i Europa, Nokiaaktien, steg med hele 10 procent i løbet af ugen. Nokia har været succesfuld i dets forsøg med højhastigheds mobilt Internet og har modtaget en ordre fra australske Cable & Wireless på et mobilt højhastighedsnetværk.

T-Online, der er Deutsche Telekoms internetselskab, steg 14 procent og har med henblik på at dække hele Europa, erhvervet Spaniens næststørste internetudbyder Jazztel. Købet giver T-Online adgang til et større spansktalende marked inklusive Sydamerika.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs