MediaWatch

Pop.com lukker ned

Ud af 80 medarbejdere vil flertallet blive afskediget i løbet af denne uge. Ledelsen i Dream Works og Imagine Entertainment, der er partnere i sitet, besluttede i weekenden at stoppe aktiviteterne efter det mislykkedes at finde en køber til firmaet. Det var ellers på tale at Pop.com skulle sælges til den uafhængige film portal IFILM, der endte med at bakke ud af handlen, skriver New York Times.

Pop.com's fiasko kan meget vel påvirke den i forvejen vaklende Internet underholdnings branche, der allerede er i færd med at fyre medarbejdere, og som lider under de nervøse udsving på aktiemarkedet i hele dot.com sektoren. Tidligere på året gik det galt for Digital Entertainment Network, der ellers var førende på markedet for internetunderholdning.

Pop.com's fiasko kan især vise sig at blive problematisk for mindre firmaer, der søger investorer til Internet underholdningssites og mangler store navne i baggrunden som Steven Spielberg. En partner fra investeringsfirmaet BrandWidth Capital, Sanjay Malhotra, vurderer dog, at det ikke længere er nok at et firma som Pop.com har store navne og kapital i ryggen, fordi markedet har ændret sig og kræver en anderledes planlægning. Pop.com manglede en fast og sammenhængende forretningsplan og ikke mindst en kompetent ledelse, mener hun.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs