MediaWatch

Pop.com lukker ned

Ud af 80 medarbejdere vil flertallet blive afskediget i løbet af denne uge. Ledelsen i Dream Works og Imagine Entertainment, der er partnere i sitet, besluttede i weekenden at stoppe aktiviteterne efter det mislykkedes at finde en køber til firmaet. Det var ellers på tale at Pop.com skulle sælges til den uafhængige film portal IFILM, der endte med at bakke ud af handlen, skriver New York Times.

Pop.com's fiasko kan meget vel påvirke den i forvejen vaklende Internet underholdnings branche, der allerede er i færd med at fyre medarbejdere, og som lider under de nervøse udsving på aktiemarkedet i hele dot.com sektoren. Tidligere på året gik det galt for Digital Entertainment Network, der ellers var førende på markedet for internetunderholdning.

Pop.com's fiasko kan især vise sig at blive problematisk for mindre firmaer, der søger investorer til Internet underholdningssites og mangler store navne i baggrunden som Steven Spielberg. En partner fra investeringsfirmaet BrandWidth Capital, Sanjay Malhotra, vurderer dog, at det ikke længere er nok at et firma som Pop.com har store navne og kapital i ryggen, fordi markedet har ændret sig og kræver en anderledes planlægning. Pop.com manglede en fast og sammenhængende forretningsplan og ikke mindst en kompetent ledelse, mener hun.

Mere fra MediaWatch

Joy Mogensen: Vi vil gå et skridt længere end EU kræver

Kulturminister Joy Mogensen (S) fortæller, hun vil give danske medier mulighed for kollektive forhandlinger med techkoncerner om betaling for indhold i podcasten Indslag, hvor hun også forklarer "misforståelse" om brug af hyperlink.

Nye Medier: Vi bliver overset i debatten om tech-betaling

For en række nye digitale medier er Google og Facebook en hjælp til at blive hørt og set, lyder det fra foreningen Nye Medier, der frygter, at et krav om betaling fra techplatforme til medierne, som de store mediehuse presser på for, kan ramme dem.

Seneste nyt

Se flere jobs