Forbrugerrådet kritiserer usynlig mobilafgift

MediaWatch

Tele Danmark og Sonofon opkræver mobilbrugerne en afgift på 25 øre, også selv om brugeren ikke får kontakt med den, der ringes op til. Det mener Forbrugerrådet er kritisabelt, for de forgæves opkald koster nemlig ikke teleselskaberne penge, og desuden er afgiften ikke særligt synligt for forbrugerne, skriver Jyllands Posten.

Det betyder ikke så meget beløbsmæssigt for den enkelte mobilkunde, men det er princippet der gælder, mener Anders Hjorth Jensen, der er konsulent i Forbrugerrådet. Ifølge opgørelser fra firmaet Netplan tjener Tele Danmark omkring 200 millioner kroner årligt på de forgæves opkald.

Ifølge pressechef Max Stougaard fra Tele Danmark er afgiften et bevidst prispolitisk valg, som man har oplyst om i brochurer, og så er taksten i øvrigt lavere end i andre lande.

Sonofons informationschef Karin Skjødt Larsen begrunder afgiften med, at brugernes mislykkede opkald påfører teleselskabet en reel udgift, som derfor også skal koste penge for brugerne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også