MediaWatch

Forbrugerrådet kritiserer usynlig mobilafgift

Tele Danmark og Sonofon opkræver mobilbrugerne en afgift på 25 øre, også selv om brugeren ikke får kontakt med den, der ringes op til. Det mener Forbrugerrådet er kritisabelt, for de forgæves opkald koster nemlig ikke teleselskaberne penge, og desuden er afgiften ikke særligt synligt for forbrugerne, skriver Jyllands Posten.

Det betyder ikke så meget beløbsmæssigt for den enkelte mobilkunde, men det er princippet der gælder, mener Anders Hjorth Jensen, der er konsulent i Forbrugerrådet. Ifølge opgørelser fra firmaet Netplan tjener Tele Danmark omkring 200 millioner kroner årligt på de forgæves opkald.

Ifølge pressechef Max Stougaard fra Tele Danmark er afgiften et bevidst prispolitisk valg, som man har oplyst om i brochurer, og så er taksten i øvrigt lavere end i andre lande.

Sonofons informationschef Karin Skjødt Larsen begrunder afgiften med, at brugernes mislykkede opkald påfører teleselskabet en reel udgift, som derfor også skal koste penge for brugerne.

Mere fra MediaWatch

Joy Mogensen: Vi vil gå et skridt længere end EU kræver

Kulturminister Joy Mogensen (S) fortæller, hun vil give danske medier mulighed for kollektive forhandlinger med techkoncerner om betaling for indhold i podcasten Indslag, hvor hun også forklarer "misforståelse" om brug af hyperlink.

Nye Medier: Vi bliver overset i debatten om tech-betaling

For en række nye digitale medier er Google og Facebook en hjælp til at blive hørt og set, lyder det fra foreningen Nye Medier, der frygter, at et krav om betaling fra techplatforme til medierne, som de store mediehuse presser på for, kan ramme dem.

Seneste nyt

Se flere jobs