MediaWatch

Ingen UMTS-overraskelser i Sverige

Foruden svenske Telia, Netcom og Europolitan har norske Telenor, British Telecom, Orange, Deutsche Telekom, amerikanske Woldcom og finske Sonera alle meldt sig på banen. På grund af sin størrelse og store penetration er Sverige et det mest attraktive UMTS-marked i Skandinavien, af hvilken grund så mange udenlandske spillere har meldt sig som bejlere.

Sverige har valgt en helt anden UMTS-strategi end den, der fandt sted i Storbritannien og Tyskland. Den svenske regering vil ikke udbyde licenserne i offentlig auktion, fordi man mener, at forbrugerne hermed kommer til at betale en markant højere pris til skade for hele det svenske samfund. I stedet vil den svenske regering give mobil-licenserne til de firmaer, der kan love de laveste priser til forbrugerne, altså en såkaldt "skønhedskonkurrence-model".

Spanien, Portugal, Italien og Frankrig forbereder også en udbudsrunde ud fra tesen, at den sikrer hurtigere udbygning af Internettet, lavere priser for forbrugerne og en bedre geografisk dækning, end hvis man som i USA, Storbritannien, Tyskland, Østrig og Schweiz vælger at bortauktionere licenserne til højest bydende selskaber.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs