MediaWatch

Ingen UMTS-overraskelser i Sverige

Foruden svenske Telia, Netcom og Europolitan har norske Telenor, British Telecom, Orange, Deutsche Telekom, amerikanske Woldcom og finske Sonera alle meldt sig på banen. På grund af sin størrelse og store penetration er Sverige et det mest attraktive UMTS-marked i Skandinavien, af hvilken grund så mange udenlandske spillere har meldt sig som bejlere.

Sverige har valgt en helt anden UMTS-strategi end den, der fandt sted i Storbritannien og Tyskland. Den svenske regering vil ikke udbyde licenserne i offentlig auktion, fordi man mener, at forbrugerne hermed kommer til at betale en markant højere pris til skade for hele det svenske samfund. I stedet vil den svenske regering give mobil-licenserne til de firmaer, der kan love de laveste priser til forbrugerne, altså en såkaldt "skønhedskonkurrence-model".

Spanien, Portugal, Italien og Frankrig forbereder også en udbudsrunde ud fra tesen, at den sikrer hurtigere udbygning af Internettet, lavere priser for forbrugerne og en bedre geografisk dækning, end hvis man som i USA, Storbritannien, Tyskland, Østrig og Schweiz vælger at bortauktionere licenserne til højest bydende selskaber.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs