MediaWatch

Usikker fremtid for Internet portaler

Den svenske finansavis Dagens Industri skriver i dag om portalernes vanskelige dilemma. På den ene side risikerer portalerne at miste annonceindtægter, når de begynder at skære i de fede reklamebudgetter. På den anden side står de over for nødvendige investeringer i forbindelse med at udvikle deres tjenester til de kommende bredbåndsnet.

Et af problemerne er, at forventede indtægtskilder ikke har vist sig så profitable, som man håbede. Det gælder bl.a. den forventede værdi og udnyttelse af kundebaser og den forventede indtægt ved provision af e-handel. Tilbage står annonceindtægterne som den bærende indtægtskilde. Men også annonceindtægterne kan gå en vanskelig tid i møde, når flere og flere annoncører, herunder mange dot.com virksomheder, efterhånden begynder at skære i reklamebudgetterne.

Da antallet af brugere hos portalerne endvidere er stagnerende på nordisk plan, er det nødvendigt for portalerne at tænke i nye baner. Dagens Industri peger på, at den bedste mulighed for at mildne effekten af stigende omkostninger og faldende indtægter er at satse på konsolidering. Mange portaler med store tab kan slås sammen til færre portaler med væsentligt mindre tab. Der er nemlig store besparelser at hente ved at rense dobbeltarbejde væk på indholdssiden, samtidig med, at annoncepriserne vokser sammen med et stigende besøgstal, lyder det.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs