Usikker fremtid for Internet portaler

MediaWatch

Den svenske finansavis Dagens Industri skriver i dag om portalernes vanskelige dilemma. På den ene side risikerer portalerne at miste annonceindtægter, når de begynder at skære i de fede reklamebudgetter. På den anden side står de over for nødvendige investeringer i forbindelse med at udvikle deres tjenester til de kommende bredbåndsnet.

Et af problemerne er, at forventede indtægtskilder ikke har vist sig så profitable, som man håbede. Det gælder bl.a. den forventede værdi og udnyttelse af kundebaser og den forventede indtægt ved provision af e-handel. Tilbage står annonceindtægterne som den bærende indtægtskilde. Men også annonceindtægterne kan gå en vanskelig tid i møde, når flere og flere annoncører, herunder mange dot.com virksomheder, efterhånden begynder at skære i reklamebudgetterne.

Da antallet af brugere hos portalerne endvidere er stagnerende på nordisk plan, er det nødvendigt for portalerne at tænke i nye baner. Dagens Industri peger på, at den bedste mulighed for at mildne effekten af stigende omkostninger og faldende indtægter er at satse på konsolidering. Mange portaler med store tab kan slås sammen til færre portaler med væsentligt mindre tab. Der er nemlig store besparelser at hente ved at rense dobbeltarbejde væk på indholdssiden, samtidig med, at annoncepriserne vokser sammen med et stigende besøgstal, lyder det.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også