MediaWatch

Vi er fem typer, der er på Internettet

Det er den segmentering BBDO og AC Nielsen AIM har brugt i en ny analyse af de danske surferes forbrugsvaner på Internettet. Hvor meget de ønsker at spendere, og hvilke varer der bliver klikket OK til? De tre største grupper er den målrettede, den kritiske og den magelige bruger. Det skriver Computerworld.

Den "målrettede" bruger, som der er 31 procent af, er positivt indstillet over for Internettet og den ny teknologi, og han er erfaren med og parat til online-handel. Den "kritiske" bruger, som der er 25 procent af, er ambivalent over for Internettet. Han er kritisk over for Internettet som handelsmedium og ser kritisk på Internettets lødighed og manglende kontrol.

Den "magelige" bruger, som der er 21 procent af, er generelt positiv over for Internettet. Han er interesseret i elektronik, ser Internet og computere som statussymboler, og han betragter Internettet som et underholdningsmedium, og så er han den, der er villig til handle for de største beløb på Internettet.

BBDO og AC Nielsen AIM har foretaget ca. 1.000 kvalitative og kvantitative interviews. Ifølge BBDO er der tale om det mest omfattende studie af danske brugere på Internettet.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs