MediaWatch

DR favoriserer egen merchandise

Når DR's børneudsendelser indeholder et stykke musik, som DR selv har udgivet, så fortæller DR, at der findes en CD med musikken. Samtidig vises et billede af CD'en. Men indeholder programmet musik fra private pladeselskaber, er der ingen opmærksomhed fra DR. Det er ulovligt, siger Konkurrencestyrelsen.

- For os at se oplyser vi, at det musikstykke, du lige har hørt, det findes på CD'en, som hedder sådan og sådan. Det er en sammenblanding af en oplysning og noget, vi skal gøre, ifølge ophavsretsloven," siger advokat Merete Eckhardt, DR's jurakontor til Berlingske Tidende.

DR mener, at det er lovligt at gøre opmærksom på egen merchandise, som er en god forretning for Danmarks Radio, der hvert år udsender plader, bøger, computerspil og videobånd med gamle udsendelser. Fætter BR og andre produkter til børn har lige så meget ret til omtale/reklame på Danmarks Radio, som produkterne fra DR's eget forlag, mener Konkurrencestyrelsen, der står magtesløs over for DR på grund af modstridende regler.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplevelser, at ledelsen nu åbner for reelle forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, bekræfter ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs