DR favoriserer egen merchandise

MediaWatch

Når DR's børneudsendelser indeholder et stykke musik, som DR selv har udgivet, så fortæller DR, at der findes en CD med musikken. Samtidig vises et billede af CD'en. Men indeholder programmet musik fra private pladeselskaber, er der ingen opmærksomhed fra DR. Det er ulovligt, siger Konkurrencestyrelsen.

- For os at se oplyser vi, at det musikstykke, du lige har hørt, det findes på CD'en, som hedder sådan og sådan. Det er en sammenblanding af en oplysning og noget, vi skal gøre, ifølge ophavsretsloven," siger advokat Merete Eckhardt, DR's jurakontor til Berlingske Tidende.

DR mener, at det er lovligt at gøre opmærksom på egen merchandise, som er en god forretning for Danmarks Radio, der hvert år udsender plader, bøger, computerspil og videobånd med gamle udsendelser. Fætter BR og andre produkter til børn har lige så meget ret til omtale/reklame på Danmarks Radio, som produkterne fra DR's eget forlag, mener Konkurrencestyrelsen, der står magtesløs over for DR på grund af modstridende regler.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også