MediaWatch

Svenskerne svigter boksen

Det statslige selskab Boxer har lovet politikerne i digital-TV udvalget at udleje 100.000 bokse før årsskiftet. Men udlejningen er gået i stå hen over sommeren. Det viser tal, som digital-TV udvalget fik præsenteret i går.

De jordbaserede digitale udsendelser startede for to år siden, men kun ca. 0,5 procent af landets husstande har anskaffet en set-top boks, så de kan se de digitale programmer, skriver resume.se.

Op til OL om to uger vil Boxer forsøge at få 5.000 bokse af et ældre fabrikat ud på markedet ved hjælp af intensiv markedsføring. Efter OL får kunderne en ny og moderne boks.

Det jordbaserede net har indtil videre kostet omkring 800 millioner kroner, ikke inklusive operatørernes og TV-selskabernes omkostninger. De statslige selskaber Teracom, Senda og Boxer bruger i år omkring 100 millioner kroner alene på reklame.

Kulturminister Marita Ulvskog og et flertal i digital-TV udvalget vil fortsætte med at udbygge det jordbaserede digitale net for 750 millioner kroner.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs