TMP opkøbt af OMD

MediaWatch

TMP indgår pr. 21. august i det internationale netværk OMD, og bliver dermed del af et globalt repræsenteret mediabureaunetværk, der har en mediavolumen på mere end 14 milliarder dollar.

TMP har siden 1992 opnået en dominerende position i Danmark, som det største mediabureau i landet. TMP's mediavolumen i Danmark er 1,2 milliarder kroner og virksomheden blev tidligere på året kåret i Børsens Nyhedsmagasins imageanalyse til at være Danmarks bedste mediabureau for sjette år i træk.

- OMD har allerede en god markedsposition i Europa som Europas næststørste netværk, mens vi er markedsførende i Danmark. OMD's køb af TMP giver os mulighed for at vokse og udvikle os udenfor Danmark, og vi satser på at styrke vores position i Norden. Ledelsesmæssigt forbliver virksomheden intakt, men vi forventer at ansætte flere med tiden, i takt med at vi vokser, siger Hermann Haraldsson, direktør for TMP, til MediaWatch.

TMP ønsker ikke at opgive hvilken pris OMD måtte betale for TMP, men OMD har det fornødne netværk i form af både kapital og menneskelige ressourcer til at OMD Denmark A/S kan klare sig på et stærkt internationaliseret og komplekst mediamarked. Haraldsson vurderer, at købet kommer på det rigtige tidspunkt og vil hjælpe virksomheden til at forsætte sin ekspansion.

OMD har gennem de seneste to år satset på opbygning af netværker og købet af TMP er et naturligt led i den udvikling, fordi OMD Denmark bliver et brohoved for OMD i Norden.

TMP var i 1998 medstifter af Synergi Nordic Media (SNM), som nu er Nordens største mediabureaunetværk med en mediavolumen på 4,5 milliarder danske kroner i 2000. OMD har gennem større aktieposter i de øvrige selskaber i SNM netværket en samlet ejerandel på 62,5 procent i SNM og får med den nye anskaffelse for alvor befæstet sin position i Norden.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også