MediaWatch

Masser af web-TV i Sverige

De største satsninger kommer fra web-baserede TV-underholdningsformater som MTGs "Baren" og SBS' "Big Brother", der er i luften 24 timer i døgnet. Men alene Bredbåndsbolagets OL-udsendelser er en satsning til ti millioner kroner, skriver nyhedsbrevet Etermedia.

Yderligere 15 projekter er under opsejling eller netop lanceret, viser Etermedias kortlægning. Blot indenfor de seneste to uger har sites som Popwire, produktionsselskabet Barracuda, Hot Visions og TV4s underholdningsnyheder lanceret bevægelige billeder på internet.

I efteråret er yderligere mindst ti projekter på vej, blandt dem Guldkanalen, MTV Produktions netsoap og flere Spray-satsninger samt initiativer fra produktionsselskabet Jarowskijs.
I takt med at båndbredden er på vej til at eksplodere i Sverige, satser mange flere på TV på Internettet. Adskillige navne fra den etablerede TV-verden, f.eks. TV4, har forladt den til fordel for nye selskaber. Én af forudsætningerne for web-TVs gennembrud er båndbredden, da det kræver høje overføringshastigheder for at mediet kan udnyttes optimalt.

De kilder, som Etermedia været i kontakt med, vurderer, at båndbredden i Sverige er fuldt tilstrækkelig indenfor ét til to år. Først da kan man forvente en sund økonomisk drift i disse projekter.

Mere fra MediaWatch

Medieklummen: Inddrag brugerne i din personalisering

Personalisering er ikke en invasion af redaktionel selvstændighed, hvis vi selv tager ansvar for, hvordan det implementeres - men alligevel ender personaliseret indhold ofte i bjælke 13 på websitet. Sådan lyder det fra ugens klummeskribent Malte Jørstad, som giver et par råd til at gøre oplevelsen nemmere for både medie og modtager.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs