MediaWatch

Fremtidens måleværktøj til TV og radio afprøves

Whispercode er mobilteknologi, der følger brugerne, hvor de opholder sig. Det stadig stigende behov for mere troværdige seer- og lyttertal har sat fart på udviklingen af nye måleværktøjer. Små brugerpaneler og traditionelle måleteknikker gør behovet større, når mindre mediekanaler kommer på banen.

Selskabet Pretesting Company har udviklet Whispercode, et passivt system, der måler, hvem der opholder sig i et rum til enhver tid, når en TV- og radioreklame sendes. Teknikken dekoder reklamen med lydløse signaler og kræver ingen deltagelse fra panelets medlemmer, skriver The New York Times ifølge kampanje-com.

Signalerne aflæses fra et lille instrument i f.eks. et armbånd, nøglering eller ur, som medlemmerne bærer på sig. Instrumentet kan også registrere, hvis man forlader rummet midt i en reklamefilm.

- Med Whispercode kan vi endelig give vore kunder et rigtigt billede af hvor reklamepengene bliver af, siger Lee Weinblatt, administrerende direktør i Pretesting Company.

Selv med den nye teknologi kan systemet oplyse om brugerne faktisk ser eller hører på reklamen som sendes, eller om brugeren ignorerer den - eller sover.

- Der er en indbygget svaghed i passiv sening/lytning. Aktiv overvågning er bedre, for det kræver deltagelse fra medlemmerne i panelet. De skal faktisk sige til, når de starter og stopper seningen af et program, siger Anne Elliot, talskvinde for Nielsen Media Research, som i dag leverer de officielle TV-tal i USA.

Nielsen Media Research tester for tiden passive systemer blandt andet fra Arbitron, der måler radioforbrug.

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs