MediaWatch

Internet annoncering i stærk fremgang

Den uafhængige organisation The Internet Advertising Bureau (IAB) har netop offentliggjort talle-ne for første kvartal i år. Og i sammenligning med første kvartal sidste år, er der tale om stigning i indtægterne på 182 procent, idet indtægterne er steget fra 1 milliard dollars til 1,95 milliarder dol-lars. Fra fjerde kvartal sidste år til første kvartal i år har stigningen været på 9,9 procent.

Rich LeFurgy, som er bestyrelsesformand hos IAB, siger om stigningen:

- Den stabilisering af mar-kedet, som har fundet sted, herunder med lukningen af en række dot.com virksomheder, har dæmpet væksten i Internet annonceringen for andet kvartal. Men det som er interessant for udviklingen, er det fortsatte voksende antal af traditionelle annoncører, som udvider deres budgetter for Internet annoncering.

Det er fortsat bannerannoncering, der topper listen over anvendte annonceringsformer med en andel af annonceringen på 52 procent. Sponsorater står for 27 procent, mens e-mail og interstitials kun står for hver tre procent.

Hvis man ser på, hvilke typer af annoncering der er dominerende, ser tallene således ud: Forbruger-rettede reklamer står for 31 procent af annoncerne, mens reklamer for finansielle ydelser og compu-tere m.v. står for hver 15 procent. Herefter kommer nye medier med 12 procent og erhvervs-services med 10 procent.

Mere fra MediaWatch

Overblik: Hovedpunkterne i det nye medieforlig

Der er lørdag landet et nyt medieforlig, som bla. indeholder en mindre procentdel af en ”moderniseret” public service-pulje til lydindhold, et styrket DR, et sænket titelloft og et krav om ordnede arbejdsforhold i medie- og filmbranchen. Opdateret.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs