Vækst i mobiltelefoni

MediaWatch

Undersøgelsen i Teleårbog 1999 fra Telestyrelsen viser at 49,3 procent af alle danskere nu har mobiltelefon. Det er en stigning fra 1998, hvor kun 36,3 procent af danskerne havde mobiltelefon.

Fremgangen tilskrives først og fremmest stigningen i antallet af taletidskort-kunder. Ved udgangen af 1999 var der lidt under 1 million aktiverede taletidskort på markedet. Det betyder, at 37 procent af alle abonnenter var taletidskunder, skriver CRN.

Der er stadigvæk vækst i konkurrencen på mobilområdet. Undersøgelsen viser nemlig, at hver fjerde mobiltelefonkunde havde abonnement hos et af de nye mobilselskaber. I løbet af 1999, er andelen af kunder, som har abonnement hos de nye mobilselskaber, steget fra 15 til 24 procent.

For første gang nogensinde, er Internet taget med i Teleårbogen og undersøgelsen viste, at ved udgangen af 1999, var der 21,3 Internetabonnenter pr. 100 indbyggere, hvilket svarer til 1,1 millioner Internet abonnementer i Danmark

På fastnetområdet er det ligeledes Internettet, der står for den største vækst. Det kan forklares ved den stigende udbredelse af ISDN2, der er steget med 113 procent fra 1998 til 1999 og nu runder 241.000 ISDN2-forbindelser. Antallet af fastnetforbindelser steg i perioden fra 65,8 til 68,3 pr.100 indbyggere. Antallet af ansatte i telesektoren steg i løbet 1999 med 1.500 nye ansatte, hvor der nu er 19.000 ansatte.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også