MediaWatch

Schibsted overvejer bud på dansk UMTS-licens

Koncernen bød mandag sammen med Aller Koncernen på en UMTS-licens i Norge. Koncernen offentliggør 1. september ved ansøgningsfristens udløb, om den også vil byde i Sverige.

Schibsted etablerede i første kvartal et selskab, der skal koncentrere sig om telemarkedet og regner fremover med, at det bliver et vigtigt område, fordi det vil være muligt gennem UMTS systemet at levere underholdning i form af video, spil, musik og bankforretninger. Det er den type tjenester medieselskaber som Schibsted ser muligheder i.

Det er muligheden for at levere tjenester med billeder, der fik Aller Koncernen til at gå med i en ansøgning om en norsk UMTS-licens. Schibsted overvejer også, om de skal byde på en dansk UMTS-licens, der sandsynligvis bliver udbudt til næste år.

Således er taletelefoni ikke længere af så stor betydning på de nye netværk, og telefonselskaberne kan se frem til ny konkurrence.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs