MediaWatch

A.P. Møller på vej med Internet markedsplads

Internet markedspladsen, som foreløbig bærer navnet The Common Ocean Carrier Platform, skal fungere som en elektronisk markedsplads, hvor store rederier og kunder kan mødes og online varetage funktioner som booking af transporter, dokumentbehandling og elektronisk tracking af forsendelser. Det skriver Børsen. Projektet skønnes at have et budget på ca. 1 milliard danske kroner.

A.P. Møller selv vil ikke umiddelbart kommentere planerne, og det er fortsat ikke oplyst, hvilke andre rederier A.P. Møller har været i kontakt med i relation til projektet. Det er heller ikke afklaret, om den elektroniske markedsplads skal fungere som en selvstændig kommerciel enhed, eller om den skal fungere på non-profit basis.

Elektroniske markedspladser er allerede blevet lanceret i en række andre brancher, herunder luftfartsbranchen og bilbranchen. Årsagen til at konkurrerende virksomheder kan blive enige om at samarbejde i de fælles Internet markedspladser er først og fremmest, at samarbejdet foregår omkring områder, som ikke indgår i virksomhedernes indbyrdes konkurrence. Det kan f.eks. være indkøb fra underleverandører, administrative forhold og andre områder, hvor et samarbejde kan effektivisere de enkelte virksomheders forretningsgange.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs