Danske Internet medier sakker bagud

MediaWatch

Jupiters analyser om online publishing i Norden viser, at de danske Internet medier sakker bagud i forhold til deres nordiske kolleger - ikke mindst svenskerne. Jupiter henviser bl.a. til, at mens seks ud af ti svenske online medier har videoklip på deres websites, er der kun to danske online medier, der tilbyder videoklip.

Denne manglende produktudvikling er efter Jupiter's opfattelse en udfordring, som Internet medierne bør tage op hurtigst muligt. Danmarks Radio roses dog for at være den udbyder i Norden, der bedst muligt har forstået at integrere videoklip i sit indhold.

Til Børsen siger analytiker Staffan Engdegård fra Jupiter:

- Medierne skal i langt højere grad end nu positionere sig som mediehuse, der er i stand til at udbyde forskellige former for indhold på deres hjemmesider. Brugerne vil kræve det, siger han.

Udover udvikling af nye serviceydelser bør Internet medierne endvidere fokusere på at finde nye indtægtskilder. Jupiter peger i denne forbindelse på en række forskellige muligheder, f.eks. annoncer via e-post, bannerannoncer, sponsorater, videostreaming, WAP, radio og SMS m.v.

På grund af de stadige problemer - for Internet medierne - med at tjene penge, mener Jupiter, at det er afgørende for Internet medierne at være i stand til at skabe en indtjening fra flere forskellige kilder.

Staffan Engdegård fra Jupiter mener i øvrigt, at Internet medierne bør være meget mere ambitiøse, end mange er i dag. Ved at satse på nichemarkeder med en snæver målgruppe kan Internet medierne for eksempel forfølge målsætninger om blive førende på verdensplan.

Det er bl.a. hvad Internet succesen Sportal har gjort. Indholdet på siden er blevet tilpasset de udenlandske brugere, og med first-mover fordelene har Sportal haft nemt ved at erobre markedsandele i udlandet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også