MediaWatch

Danske Internet medier sakker bagud

Jupiters analyser om online publishing i Norden viser, at de danske Internet medier sakker bagud i forhold til deres nordiske kolleger - ikke mindst svenskerne. Jupiter henviser bl.a. til, at mens seks ud af ti svenske online medier har videoklip på deres websites, er der kun to danske online medier, der tilbyder videoklip.

Denne manglende produktudvikling er efter Jupiter's opfattelse en udfordring, som Internet medierne bør tage op hurtigst muligt. Danmarks Radio roses dog for at være den udbyder i Norden, der bedst muligt har forstået at integrere videoklip i sit indhold.

Til Børsen siger analytiker Staffan Engdegård fra Jupiter:

- Medierne skal i langt højere grad end nu positionere sig som mediehuse, der er i stand til at udbyde forskellige former for indhold på deres hjemmesider. Brugerne vil kræve det, siger han.

Udover udvikling af nye serviceydelser bør Internet medierne endvidere fokusere på at finde nye indtægtskilder. Jupiter peger i denne forbindelse på en række forskellige muligheder, f.eks. annoncer via e-post, bannerannoncer, sponsorater, videostreaming, WAP, radio og SMS m.v.

På grund af de stadige problemer - for Internet medierne - med at tjene penge, mener Jupiter, at det er afgørende for Internet medierne at være i stand til at skabe en indtjening fra flere forskellige kilder.

Staffan Engdegård fra Jupiter mener i øvrigt, at Internet medierne bør være meget mere ambitiøse, end mange er i dag. Ved at satse på nichemarkeder med en snæver målgruppe kan Internet medierne for eksempel forfølge målsætninger om blive førende på verdensplan.

Det er bl.a. hvad Internet succesen Sportal har gjort. Indholdet på siden er blevet tilpasset de udenlandske brugere, og med first-mover fordelene har Sportal haft nemt ved at erobre markedsandele i udlandet.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplever, at ledelsen nu åbner for forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, fortæller ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs