MediaWatch

Danmarks Radio ”seertalsfikseret”

TV-direktør Bjørn Erichsen mener selv, at DR i de senere år har skelnet lige lovlig meget til seertallene, når programlægningen skulle foregå, skriver Politiken.

Men det var der en grund til, mener Bjørn Erichsen. Da han og Christian S. Nissen overtog ledelsen i DR i midten af 1990erne, stod det sløjt til med fremtidsudsigterne for DR - ifølge Bjørn Erichsen. Medieforskningen viste, at hvis DR ikke begyndte at ændre kurs, og rekruttere nye lyttere og seere, ville deres licensgrundlag begynde at skride.

Men nu har tiderne ændret sig. DR vil til at satse mere på smalle programmer, og til det søger Bjørn Erichsen en programchef, der skal have ansvaret for 700 millioner kroner. Og han skal helst kunne sige "nej!". Ifølge Bjørn Erichsen er det vigtigt, at den kommende programchef har et "rimeligt stort ordforråd af nej'er".

- Man skal sige nej til ni tiendedele af alle de forslag, der kommer ind. Og det vil sige, at man bliver uvenner med alle sammen. Og den sidste man siger ja til, synes bare at det er hans krav.

Bjørn Erichsen vil ikke løfte sløret for, hvad DR fremover vil rumme, men "DR-mærkevarer" som Fjernsyn for dig og Nyhedstimen vil der blive satset yderligere på.

Mere fra MediaWatch

Aller Media-topchef om nedlæggelse af printmagasin til unge: "Tiden er moden"

Næste år ville ”Vi Unge” som printmagasin være fyldt 60 år. Men fra årsskiftet er den trykte version af magasinet til teenagepiger fortid. Topchef i Aller Media kalder det en ”meget logisk beslutning” og forklarer samtidig, hvad der ligger bag en række andre, større ændringer i Aller Medias redaktionelle setup.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs