TvDanmark: TV 2 lyver

MediaWatch

Kulturministeriet og Konkurrencestyrelsen modtog i går klagebreve fra TvDanmark (SBS), der har foretaget en række beregninger af TV 2's egen redegørelse for sit overforbrug af reklamer det sidste halve år.

Beregningerne er baseret på Gallup TV-Meter og viser ifølge Jesper Sehested Lund:

- TV 2 har fanget sig selv. Enten er deres prisdumpning helt urimelig, eller også har de misinformeret kulturministeren om overskridelserne, siger han til Jyllands-Posten.

Ifølge TV 2's redegørelse til kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen (R) sidste måned har TV-stationen kun tjent 8,4 millioner kroner ved at overtræde reglen om 12 minutters reklamer i timen.

Men ifølge TvDanmarks beregninger er tallet både forkert og urealistisk. Enten er TV 2's gevinst ifølge seertallene omkring de 30 millioner kroner. Eller også svarer beløbet på de 8,4 millioner kroner til, at TV 2 har solgt sin reklametid hele 80 procent lavere end den officielle pris.

Det er ikke alene uhørt i TV-branchen - det er også en overtrædelse af konkurrencelovens forbud mod misbrug af dominerende stilling, mener Jesper Sehested Lund.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også