MediaWatch

Udskilningsløb hos dot.com'ere

Det skriver Ugebrevet Mandag Morgen i en større analyse af den danske dot.com-verden. Ifølge Mandag Morgen er dansk e-handel inde i noget, der "ligner" en alvorlig krise, og befinder sig i en depressionslignende tilstand.

Men Ugebrevet mener ikke, at udviklingen er en trussel mod dot.com-kulturen som sådan, men udtryk for et udskilningsløb indenfor e-handel rette mod private forbrugere.

- Hvad vi oplever nu, er et udskilningsløb blandt de danske netbutikker. For det er ikke nok blot at være en butik på nettet, man skal stadig besidde de samme gamle købmandsdyder. Er købmandskabet ikke i orden, er det ikke anderledes end med andre virksomheder. Så kan de ikke sælge, og dermed ikke tjene penge, siger Birger Hauge, administrerende direktør for det børsnoterede ventureselskab as-brandts.com.

Birger Hauge mener, at store dele af de danske e-handelsbutikker helt har misforstået markedet, hvilket har medført en negativ udvikling. Men til gengæld ser det ud til at B2B-handel, altså handel mellem virksomheder på Internettet, stille og roligt går ind i en vækstperiode.

Ifølge Mandag Morgen er den europæiske venturekapital stadig meget interesseret i dot.com selskaber. Omtrent 60 milliarder kroner forventes at blive placeret indenfor B2B-handel.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs