Udskilningsløb hos dot.com'ere

MediaWatch

Det skriver Ugebrevet Mandag Morgen i en større analyse af den danske dot.com-verden. Ifølge Mandag Morgen er dansk e-handel inde i noget, der "ligner" en alvorlig krise, og befinder sig i en depressionslignende tilstand.

Men Ugebrevet mener ikke, at udviklingen er en trussel mod dot.com-kulturen som sådan, men udtryk for et udskilningsløb indenfor e-handel rette mod private forbrugere.

- Hvad vi oplever nu, er et udskilningsløb blandt de danske netbutikker. For det er ikke nok blot at være en butik på nettet, man skal stadig besidde de samme gamle købmandsdyder. Er købmandskabet ikke i orden, er det ikke anderledes end med andre virksomheder. Så kan de ikke sælge, og dermed ikke tjene penge, siger Birger Hauge, administrerende direktør for det børsnoterede ventureselskab as-brandts.com.

Birger Hauge mener, at store dele af de danske e-handelsbutikker helt har misforstået markedet, hvilket har medført en negativ udvikling. Men til gengæld ser det ud til at B2B-handel, altså handel mellem virksomheder på Internettet, stille og roligt går ind i en vækstperiode.

Ifølge Mandag Morgen er den europæiske venturekapital stadig meget interesseret i dot.com selskaber. Omtrent 60 milliarder kroner forventes at blive placeret indenfor B2B-handel.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også