MediaWatch

Valg om Internettet

ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) er den fælles organisation, der styrer grundlaget for Internettet. Organisationen har det overordnede tekniske ansvar. Den nye ICANN-bestyrelse skal blandt andet tage stilling til EUs ønske om at få et særskilt EU-domæne navn.

Organisationen er ofte blevet beskyldt for at være for elitær og for USA-domineret. Dette vil ledelsen nu råde bod på ved at gennemføre det første valg via nettet, skriver Søndag Aften.

Allerede i marts 1999 meddelte ICANN, at man ønskede almindelige Internet brugere som medlemmer for at skabe en mere repræsentativ organisation med medlemsdemokrati. Men medlemstilgangen er skuffende.

For at kunne deltage i valget skal man registreres som medlem. Sidste frist for indmeldelse var 31. juli. Den 26. Juli havde man 140.000 medlemmer. Den største rekruttering er fra Japan, som har hele 33.000 medlemmer, herefter kommer Kina med 28.000, USA med 18.000 og Tyskland med 17.000.

Der er i alt 27.000 medlemmer fra EU-landene og altså dobbelt så mange fra Tyskland som fra resten af EU. Blandt de 140.000 registrerede medlemmer er knapt 17 procent kvinder.

Fra Danmark er registreret 88 medlemmer, heriblandt to kvinder. Kandidater til bestyrelsen nomineres inden 31. august. Herefter gennemføres en valgkampagne - selve valget foregår fra 1. til 10. oktober. Ved valget skal der vælges fem medlemsrepræsentanter - en af disse skal være fra Europa.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs