MediaWatch

Sonera til salg

Salget af den finske teleudbyder forventes at indbringe mindst 280 milliarder kroner. Baggrunden for salget er den skarpe konkurrence på det europæiske marked for teleoperatører, hvor Sonera har haft mere end svært ved at begå sig, til trods for at Sonera har været en af pioneerne indenfor udviklingen af mobil e-handel, skriver Financial Times.

Sonera er dog stadig med i kapløbet om rettighederne til de europæiske tredjegenerations mobil-licenser og byder således mandag sammen med spanske Telefonica på tyske 3G licenser. Selskabet har allerede i samarbejde med franske Vivendi en licens i Spanien.

Planen er at Sonera i næste uge vil indsamle oplysninger om potentielle købere til selskabet under assistance af Goldman Sachs og Lehman Brothers. Blandt de der allerede har udtrykt interesse kan nævnes: France Telecoms datterselskab Orange, hollandske KPN samt Deutsche Telekom. Sidstnævnte, der får få dage siden købte amerikanske Voicestream Wireless for knap 400 milliarder kroner, synes langtfra mæt og vil med et eventuelt køb kunne trække 65 millioner af dets aktier hjem igen, idet Sonera ejede 8 procent af aktiekapitalen i Voicestream.

Ifølge analytikere fra den tyske Commerzbank bør Sonera grundet et stort indtjeningspotentiale i forbindelse med fremtidige fusioner uden nævneværdige problemer kunne inbringe den nuværende markedsværdi, der er sat til knap 265 milliarder kroner. Det forventes ligeledes, at minimums-salgsprisen på 280 milliarder vil blive vel overgået.

I fald det lykkes at sælge Sonera, vil dette være Goldman Sach's andet salg af et teleselskab inden for samme uge. Selskabet var også dybt involveret i Deutsche Telekoms fusion med Voicestream tidligere på ugen. Goldman Sachs kunne i den forbindelse som ejer af en andel på 6 procents i Voicestream beregne sig en indtægt på godt 24 milliarder kroner.

Mere fra MediaWatch

Podimo-partnerskab åbner dør til podcastmarkedet for Drive

En aftale om undersøgende journalistiske podcastserier til Podimo er første skridt mod en egentlig lydafdeling i produktionsselskabet Drive, der hidtil kun har lavet tv. Broadcasterne efterspørger i højere grad lydkompetencer, lyder det fra producent.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs