Markedet for IP-telefoni ventes at blive kolossal, og det har sat de traditionelle teleselskaber under pres. Via IP-telefoni bliver det muligt for forbrugerne at ringe til udlandet og kun betale lokaltakst, og det er netop på udlandstelefonien at teleselskaberne henter en stor del af deres indtægter.
Tele Danmark har netop afsluttet et forsøg, hvor selskabets Opasia-kunder fik tilbudt at ringe gratis via Internettet. Ud af de 10.000 kunder som fik tilbudet tog kun 6.000 imod, og antallet af førte samtaler blev også lavere end forventet, skriver Børsen.
Det får produktudviklingschef Richard Haagensen fra Tele Danmark til at konkludere, at der endnu vil gå lang tid, før privatforbrugeren skifter til IP-telefoni.
Problemet med IP-telefoni er den dårlige samtalekvalitet, som afhænger af, hvor belastet nettet er. Først når de europæiske lande bliver enige om at prioritere samtaler højere end for eksempel e-mails og dataforsendelser, vil problemet blive løst. Det er nemlig ikke kun et spørgsmål om tilstrækkelig båndbredde, mener Richard Haagensen.
I mellemtiden har Tele Danmark imidlertid til hensigt at satse på IP-telefoni via private netværk, for de en nemlig ikke underlagt de samme begrænsninger som de offentlige net.
Mere fra MediaWatch
Radio- og podcastplatforme håber på mere fair konkurrence med ny støttemodel
Public Service Puljen og Innovationspuljen bliver åbnet for, at der kan søges støtte til lyd - og det er et vigtigt skridt, lyder det fra en række lydproducenter. Mens Podimo ”helt sikkert” vil søge, afventer Radio ABC og Zetland de endelige støttekriterier. Egmont ser nyt forretningspotentiale i aftalen.