IP-telefoni har lange udsigter

MediaWatch

Markedet for IP-telefoni ventes at blive kolossal, og det har sat de traditionelle teleselskaber under pres. Via IP-telefoni bliver det muligt for forbrugerne at ringe til udlandet og kun betale lokaltakst, og det er netop på udlandstelefonien at teleselskaberne henter en stor del af deres indtægter.

Tele Danmark har netop afsluttet et forsøg, hvor selskabets Opasia-kunder fik tilbudt at ringe gratis via Internettet. Ud af de 10.000 kunder som fik tilbudet tog kun 6.000 imod, og antallet af førte samtaler blev også lavere end forventet, skriver Børsen.

Det får produktudviklingschef Richard Haagensen fra Tele Danmark til at konkludere, at der endnu vil gå lang tid, før privatforbrugeren skifter til IP-telefoni.

Problemet med IP-telefoni er den dårlige samtalekvalitet, som afhænger af, hvor belastet nettet er. Først når de europæiske lande bliver enige om at prioritere samtaler højere end for eksempel e-mails og dataforsendelser, vil problemet blive løst. Det er nemlig ikke kun et spørgsmål om tilstrækkelig båndbredde, mener Richard Haagensen.

I mellemtiden har Tele Danmark imidlertid til hensigt at satse på IP-telefoni via private netværk, for de en nemlig ikke underlagt de samme begrænsninger som de offentlige net.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også