MediaWatch

BSkyB overvejer slukning af analoge missioner

BSkyBs overvejelser er først og fremmest begrundet ud fra ønsket om lavere omkostninger, og analoge udsendelser er væsentlig dyrere end digitale, skriver Financial Times. Planerne understreger desuden, at BSkyB er 100 procent indstillet på at forlade den analoge verden så hurtigt som muligt.

Det vurderes at selskabet allerede har 3,6 millioner digitale kunder ud af en total kundemasse på 4,5 millioner. Størstedelen af væksten er baseret på, at de digitale set top bokse foræres væk i forbindelse med salg af BSkyBs populære programpakker - herunder Sky Sports.

Det terrestriske sendenet i Storbritannien, som udsender de landsdækkende BBC, ITV og Channel 5, ventes ikke at stoppe de analoge transmissioner før år 2010. På det tidspunkt ventes 95 procent af befolkningen at være i stand til at modtage digitale signaler.

Det vurderes i øvrigt at den britiske regering til sin tid vil sælge licenser til det digitale terrestriske sendenet efter en auktionsform, som man senest har set i form af UMTS licenserne på mobilmarkedet.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs