Nye reklameregler for Internettet

MediaWatch

Det nye EU-direktiv vil påvirke det danske marked på flere måder. For eksempel vil det fremover blive tilladt, at sælger må give køber en gave ved køb af et produkt, selvom gaven ikke har noget med produktet at gøre. Ifølge danske regler for god markedsføringsskik har den slags hidtil været forbudt.

De danske forbrugeres interesseorganisation, Forbrugerrådet, er stærkt kritisk overfor det nye EU-direktiv, da de mener, at Danmark ikke skal give køb på de danske specialbetingelser vedrørende reklamer og markedsføring, skriver Politiken. Forbrugerrådet mener, at udkastet er alt for teknologifikseret og industriorienteret uden fokus på forbrugernes behov

Forbrugerstyrelsen, der hører ind under Erhvervsministeriet, mener direktivet vil gavne de danske forbrugere, fordi det vil skabe mere Internet-handel med efterfølgende lavere priser.

- Vi tilgodeser virksomhederne, men vi skal også glæde forbrugerne. Og det mener vi at have gjort, siger Jan Trzaskowski fra Forbrugerstyrelsen, der på Danmarks vegne førte forhandlingerne i EU.

Ikke overraskende er Dansk Internet Handel (FDIH) begejstret for det nye direktiv. Jo mere ens reglerne bliver, jo mere vil det gavne de mindre virksomheder, mener Martin Grønbæk fra FDIH.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også