SAS forventer, at det nye samarbejde vil medføre besparelser på 1 procent af indkøbs- og transaktionsomkostningerne, hvilket omtrent svarer til 100 millioner kroner, og at markedspladsen vil kunne omsætte for mere end 45 milliarder dollar årligt, skriver RB Børsen.
Det er meningen, at markedspladsen, der vil få navnet Aeroxchange, vil blive lanceret på Internettet inden for de næste måneder. Hele luftfartsindustrien vil få adgang til markedspladsen, og luftfartsselskaber uden for alliancen vil få tilbud om at deltage.
Foruden SAS er det flyselskaberne Air Canada, All Nippon Airways, American West Airlines, Cathay Pacific Airways, FedEx Express, Japan Airlines Lufthansa, Northwest Airlines, Singapore Airlines, Air New Zealand, Austrian Airlines og KLM, der indgår i samarbejdet.
Mere fra MediaWatch
Portræt: Pernille Holbøll er både en kontant eksekvator og "et suverænt valg"
Pernille Holbøll er steget til vejrs i Mediedanmark og træder nu ind som ansv. chefredaktør på B.T. Tidligere chefer og kolleger beskriver hende som en af de bedste i branchen til at eksekvere på de digitale strategier, men også hvordan hun har været både kontant og utålmodig, men har gennemgået en udvikling som leder de seneste år.