MediaWatch

Telekrigen om NetCom fortsætter

Svenske Telia og danske Tele Danmark fortsætter den nordiske telekrig om norske NetCom. Efter at svenske Telia i forsommeren erhvervede aktiemajoriteten i NetCom for næsen af Tele Danmark, har de to selskaber kæmpet om magten i det norske mobilselskab. Og det seneste tiltag i denne hanekamp mellem de to telegiganter er Telias udspil om, at fjerne NetCom fra børsen i Oslo, hvilket for Tele Danmark vil betyde, at de kun vil kunne få yderst begrænset oplysninger om NetCom.

Striden om NetCom stammer tilbage fra forsommeren, hvor Tele Danmark forsøgte at opkøbe aktiemajoriteten i NetCom. De nåede op på 40 procent af NetCom's aktier, og havde derfor efter norsk lov mulighed for at give købstilbud til de øvrige aktionærer. Tele Danmark tilbød at købe de øvrige aktier til kurs 310, hvilket viste sig at være alt for lidt.

På sidelinien stod nemlig svenske Telia, der bød kurs 470. Så var løbet kørt for Tele Danmark, der på den måde mistede muligheden for kontrollerende indflydelse i NetCom. I dag er Telia oppe på at have 56 procent af NetCom's aktier, og har tilbudt Tele Danmark og de resterende småaktionærer, at købe deres aktier til kurs 470, hvis de vil sælge inden den 15. august i år. For Tele Danmarks vedkommende og deres amerikanske moderselskab, SBC, vil det betyde en gevinst på ca. 2 milliarder kroner.

Iagttagere vurderer, at Tele Danmark vil sælge sine aktier til Telia, da dets strategi er udelukkende at investere i firmaer, hvor de kan få afgørende kontrol.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs