Links er vejen frem

MediaWatch

For ikke så længe siden kørte mange af Londons busser rundt fuldstændig dækket af reklamer for engelske dot-com'ere. Internetselskabene brugte millioner på markedsføring, fremfor alt på TV-reklame og på at vise logos på andre netsider, skriver digi.no.

Investorerne er imidlertid blevet mere tilbageholdende med at skyde kapital i de nye dot-com'ere, og dermed er behovet for andre metoder til markedsføring vokset. Store bannerannoncer på andre websites taber terræn som reklameform, mens markedsføring ved hjælp af links på relaterede sites vinder frem.

Den væsentligste forskel mellem disse reklameformer er, at links som udgangspunkt er gratis. Den aktuelle e-forhandler betaler en fast afgift, når en bruger klikker på linken og køber noget fra deres websites. For annoncøren er dette ideelt, da der kun betalse for reklamen, når selskabet tjener på et salg som følge af annonceringen.

De store e-tailere som Amazon og CDnow Inc. har anvendt denne type markedsføring i årevis, men ifølge The Wall Street Journal er det først nu, at de europæiske sites har åbnet øjnene for en mere effektiv brug af links.

Et problem med links er, at annoncøren må placere sine links på tusindvis af relaterede sites. Amerikanske selskaber, som satser på links som salgsfremmende aktivitet, har i gennemsnit links på 10 000 sites. Tommelfingerreglen er, at 20 procent af links'ene står for 80 procent af e-handelen.

Men forskere i markedsføring i USA spår at denne type markedsføring vil vinde mere frem i fremtiden og kan komme til at udgøre 20 procent af internetselskabernes markedsføring før 2003.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også