MediaWatch

Seerne kan godt vurdere DR

Da AC Nielsen AIM bad et udsnit af den danske befolkning fordele DR 1s faktiske sendetid i procent, svarer resultatet i store træk til, hvordan TV-Meteret viste, befolkningen brugte tiden i selskab med DR 1 de foregående tre måneder.

Seerne skønner, at DR 1 sender nyheder i 20 procent af tiden. De bruger faktisk 19 procent af seertiden på at se TV-Avisen, som kun udgør 11 procent af sendetiden. Seerne skønner desuden, at 15 procent af sendetiden er underholdning, og 15 procent af deres seertid er til underholdning, til trods for det kun er 12 procent af sendetiden.

Seerne undervurderer deres forbrug af udenlandske film og serier en smule - 13 procent imod faktisk 19 procent. Undersøgelsen spurgte tilsvarende om TV 2's oplevede sendetidsfordeling, og dermed bekræftes danskernes opfattelse af, at DR TV anses for noget mere oplysende og mindre underholdende end TV 2.

TV-direktør og fg. generaldirektør Bjørn Erichsen glæder sig over resultaterne:

- De kulturskribenter, der kritiserer fjernsynet og særligt DR 1 for kun at sende amerikanske serier og tåbelige quiz'er, får svar på tiltale fra seerne gennem denne undersøgelse. Når DR selv fremlægger sin programstatistik kniber det at få kritikerne til at tro på os, lad os da håbe, de nu stoler på, at seerne er lige så kloge som medieforskere.

Kulturskribenterne vedstår ofte med dumdristig åbenhed, at de næsten er holdt op at se fjernsyn. Det er befolkningen ikke, og derfor er de meget bedre til at vurdere, hvad vi faktisk sender end kulturskribenterne.

Mere fra MediaWatch

Yousee-ejer skyder gang i historisk it-projekt

Nuuday sætter nu gang i et fireårigt digitalt transformationsprojekt, der kommer til at stå koncernen i en milliard kroner. Op mod 80 pct. af de gamle systemer fra TDC-tiden skiftes ud. Investeringen skal sikre Nuudays digitale udvikling.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs