MediaWatch

Dansker foretrækker udenlandske

Ifølge en ny rapport fra konsulentfirmaet PLS Rambøll Management har blandt andet dankortets indtog på Internettet givet danskerne lyst til at købe varer online. Men de fleste køber ind fra udenlandske sites.

Den svigtende interesse for at købe på de danske sites skyldes muligvis, at e-butikkerne er for dårlige til at markedsføre sig. Rapporten viser desuden, at over en tredjedel af de danske brugere føler sig utrygge ved at købe online, en fjerdedel undlader af gammel vane, og en femtedel er nybegyndere og føler sig utryg ved at opgive personlige oplysninger, skriver Børsen. Det er de begrænsninger, som de danske e-butikker må arbejde på at overvinde, mener business manager Martin Eberhard fra PLS Rambøll.

Antallet af danskere, som har forsøgt sig med e-shopping i år, er firedoblet i forhold til sidste år. Når de køber varer online, så drejer det sig først og fremmest om køb af traditionelle varer, hvor 700.000 har prøvet. Seks procent af den voksne befolkning eller 280.000 har købt bøge og 151.000 har købt software. Kun fire tusinde har købt billetter online.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Foreløbig kulmination på "grønlandssagen", Sjællandske køber op, sunde producentbundlinjer og TV 2 Play når nye kundehøjder. Mediebranchen har ikke ligget på den lade side i sommervarmen - få overblikket med ugens overflyvning.

Facebook lancerer podcast-funktion

Podcastproducenter får en ny kanal at nå potentielle lyttere på, når den sociale medieplatform i næste uge introducerer en særskilt podcast-funktion.

Seneste nyt

Se flere jobs