MediaWatch

Dansker foretrækker udenlandske

Ifølge en ny rapport fra konsulentfirmaet PLS Rambøll Management har blandt andet dankortets indtog på Internettet givet danskerne lyst til at købe varer online. Men de fleste køber ind fra udenlandske sites.

Den svigtende interesse for at købe på de danske sites skyldes muligvis, at e-butikkerne er for dårlige til at markedsføre sig. Rapporten viser desuden, at over en tredjedel af de danske brugere føler sig utrygge ved at købe online, en fjerdedel undlader af gammel vane, og en femtedel er nybegyndere og føler sig utryg ved at opgive personlige oplysninger, skriver Børsen. Det er de begrænsninger, som de danske e-butikker må arbejde på at overvinde, mener business manager Martin Eberhard fra PLS Rambøll.

Antallet af danskere, som har forsøgt sig med e-shopping i år, er firedoblet i forhold til sidste år. Når de køber varer online, så drejer det sig først og fremmest om køb af traditionelle varer, hvor 700.000 har prøvet. Seks procent af den voksne befolkning eller 280.000 har købt bøge og 151.000 har købt software. Kun fire tusinde har købt billetter online.

Mere fra MediaWatch

Public service-stationer trækker podcasts fra eksterne platforme

DR’s norske pendant, NRK, har det seneste år gjort sine syv største podcasts eksklusive på egen lydapp for at få større kontrol over prioritering og øge kendskabet til NRK’s indhold. Ifølge medieforsker hos DR er der tale om global trend, som DR følger nøje.

Pluto TV lancerer første danske kanal

Pixel.tv har i 15 år eksisteret selvstændigt på nettet, men får nu egen tv-kanal hos det Paramount Global-ejede Pluto TV. Det er led i den annoncefinansierede streamingtjenestes strategi om at udbyde mere lokalt indhold.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs