MediaWatch

Fona i klemme

I går truede Tele Danmark og Mobilix med at opsige eller undlade at forny sine forhandlerkontrakter med Fona, hvis detailkæden ikke opfyldte en række krav med hensyn til den massive markedsføring af TeleFona.

Frygten for at miste det årlige tilskud fra mobiltelefonselskaberne på omkring 50 millioner kroner har øjensynligt Fona til at destruere alle kampagneaviser og de enkelte butikker er i øjeblikket i gang med at fjerne butiksdekorationer og tildele de konkurrenterne mere plads i butikkerne, skriver Jyllands Posten.

Ifølge pressechef Max Stougaard fra Tele Danmark er Fonas igangværende anstrengelser for at imødekomme Tele Danmarks krav ikke engang ensbetydende med, at den danske markedsleder indenfor mobiltelefoni beslutter at fortsætte samarbejdet.

Det nye TeleFona-koncept har svækket Fonas position i betydelig grad, for hvor detailkæden er afhængig af at have Tele Danmarks produkter på hylderne på grund af forhandlertilskudene, så er Tele Danmark ikke i samme grad afhængig af at have Fona som udsalgssted. Der er nok andre salgskanaler at vælge imellem, som for eksempel postkontorer, benzinstationer og andre radio- og TV-kæder.

Mobilix har allerede opsagt sin forhandleraftale med Fona, hvilket betyder et mistet forhandlertilskud på et tocifret millionbeløb.

Mere fra MediaWatch

Aller Media-topchef om nedlæggelse af printmagasin til unge: "Tiden er moden"

Næste år ville ”Vi Unge” som printmagasin være fyldt 60 år. Men fra årsskiftet er den trykte version af magasinet til teenagepiger fortid. Topchef i Aller Media kalder det en ”meget logisk beslutning” og forklarer samtidig, hvad der ligger bag en række andre, større ændringer i Aller Medias redaktionelle setup.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs