MediaWatch

TvDanmark køber fodboldlandsholdet på udebane

Endvidere har TvDanmark købt en række UEFA Cup- og Champions League kvalifikationskampe med AB, Viborg, Brøndby og Herfølge. Fodboldaftalen løber de næste 18 måneder

Størst seerinteresse vil der formodentlig blive for kvalifikationskampene til VM, hvor Morten Olsen og Michael Laudrup skal debutere som henholdsvis landsholdets cheftræner og assistent. Her bliver modstanderne Island, Nordirland, Malta, Tjekkiet og Bulgarien.

Når TvDanmark er i stand til at vise Herfølges og Brøndbys kvalifikationskampe på udebane til Champions League, skyldes det at kvalifikationsrunden ikke er omfattet af TV3's rettigheder til selve Champions League turneringen. Rettighederne har TvDanmark købt af det tyske rettighedsagentur UFA Sports i Hamborg og med i købet følger en lang række international fodboldkampe uden dansk deltagelse, som TvDanmark også kan vælge at sende. TvDanmark har i forvejen rettighederne til den hollandske liga i fodbold.

For Tv Danmark er der tale om lidt af guldåre, da landsholdskampene kan blive det middel der skal til overfor de antenneforeninger, som endnu ikke har tegnet aftale om distribution af TvDanmark 1. I modsætning til TvDanmark 2 er TvDanmark 1 således en såkaldt low-pay kanal med en pris på 8,75 kr. pr. husstand pr. måned. Imidlertid har et af problemerne i TvDanmark's relativ vanskelige opstartsfase været at de store antenneforeninger i byer som Aalborg, Aarhus og Odense har fravalgt TvDanmark 1 blandt de udbudte kanaler. Fodbold plejer at løse den slags problemer.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs