MediaWatch

Konkurrenter truer TV 2 med EU-sag

EU-retten har fastslået at de beløb, der årligt udbetales til den portugisiske kanal RTP af den portugisiske stat, medfører, at RTP opnår en økonomisk fordel, hvilket er et afgørende kriterium for begrebet statsstøtte.

Retten fastslår at denne fordel påvirker konkurrencevilkårene, da RTP er en offentlig virksomhed, der er aktiv på reklamemarkedet, og som altså direkte konkurrerer med de øvrige fjernsynsselskaber.

Det er ifølge EU ikke tilladt, at offentligt ejede selskaber, der er i konkurrence med private, modtager statsstøtte, uden at kommissionen har undersøgt den konkrete sag for eventuel konkurrenceforvridende påvirkning af markedet.

TV 2 kan komme i søgelyst igen. Det aktualiseres med introduktionen af 2+, der lanceres som en public service kanal til en ung målgruppe - uden nyheder. Og SBS er et skridt foran Viasat. Man mener at den portugisiske sag understreger det problematiske ved, at en statsligt ejet og delvist licensfinansieret TV-station med public service-forpligtelser opererer på markedet side om side med helt kommercielle TV-stationer.

SBS oplyser, at man har bedt EU-Kommissionen om at gribe ind over for det, man opfatter som ulovlig statsstøtte til TV2. Direktør Jesper Sehested Lund og TvDanmarks advokat var for nylig på besøg hos Kommissionens embedsmænd i Bruxelles, hvor sagen blev forelagt. Kommissionen ser med største alvor på sagen.

Abonnenter kan downloade og læse mere i Nyhedsbrevet MediaWatch nummer 46, som udkommer i dag.

Mere fra MediaWatch

Rørbye Rønn afliver spekulation om store biograffilm på DRTV

Maria Rørbye Rønn glæder sig over, at politikerne letter på detailstyringen af public service-stationen og giver DR en større fleksibilitet til at kunne omstille sig digitalt. Men hun afviser, det vil ændre i konkurrencesituationen i forhold til private medier.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs