En del af Watch Medier

MediaWatchfredag27. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
26.05.2000kl. 01.00

Forbrugerne foretrækker fysiske butikker

MediaWatch

Kritikken går blandt andet på, at vi kun vurdere mulighederne ud fra Internet-teknologiens kunnen, uden at tage hensyn til danskernes indkøbsadfærd, angiveligt ud fra en antagelse om, at danskerne nok skal tage e-handlen til sig, blot man får overbevist dem om teknologiens mange muligheder.

Det siges, at e-handlens svage vækst i Danmark først og fremmest skyldes forbrugernes tvivl om for eksempel handelsregler og sikkerhed. Iagttagere mener at problemet i mindst lige så høj grad skyldes, at e-butikkerne i virkeligheden fejlvurderer danskernes indkøbsadfærd, og at webbureauer og e-handelskonsulenter har anbefalet forkerte e-handelsstrategier overfor butikkerne. Enhver markedsføringsstrategi bør tage udgangspunkt i forbrugernes behov og indkøbsadfærd, og ikke salgsformens fantastiske vækstmuligheder.

En analyse foretaget af Sepia og Tranberg Marketing Rekommandation underminere påstanden om, at en ensidig e-handelsstrategi er et must for de danske detailbutikker. Undersøgelsen konkluderer, at forbrugerne vil have e-handels løsninger, som integrerer den fysiske og virtuelle verden og ikke isolerede løsninger, som de rene netbutikker, der udelukkende opererer på Internettet. Derfor er det ikke spørgsmålet, om en butik skal operere enten online eller offline, men mere hvor de to handelsformer understøtter hinanden.

Revisionsfirmaet Deloitte og Touche stiller sig kritisk overfor, om e-handel med dagligvarer har de helt store fremtidsudsigter i Danmark. De tror mere på, at der venter store vækstmuligheder for e-handel i business-to-business markedet. Deloitte & Touche forventer ikke den helt store vækst i detailhandlens e-handels omsætning, set i forhold til detailhandlens samlede omsætning. I virkeligheden svarer de vækstrater, som analytikerne pryder e-handlen med, kun svarer til realvæksten i detailhandels-omsætningen.

Ifølge Deloitte og Touche er de dystre udsigter for e-handel begrundet i, at det ikke gør varerne billigere - bl.a. fordi butikkerne skal til at varetage mange af de opgaver, som forbrugerne selv udfører ved traditionel handel med varer.

Forventningen om et internationalt boom indenfor Internethandel mellem virksomheder på business-to-business markedet bygger Deloitte og Touche på en undersøgelse, som viser, at 70 procent af de 1000 største virksomheder i verden vil købe og sælge over halvdelen af deres varer via Internettet.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

Faldende printsalg og stigende priser lagde pres på JP/Politikens Hus i 2022. Trods omsætningsvækst på næsten en halv milliard var der utraditionelt underskud på den primære drift. 
  • Stig Ørskov: Nedskæringer handler i høj grad om at sikre økonomi under printaviser
  • Avishuse hæver priserne: ”Vi er fuldstændig på det rene med, at vi spænder buen"

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner

For abonnenter

Foto: Emil Agerskov
Medienyt

Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører

For abonnenter

Outdoor var en af årets vækstvindere på annoncemarkedet - godt hjulpet på vej af bl.a. folketingsvalget. | Foto: Jens Dresling
TV

Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023

For abonnenter

Foto: Colourbox
Digital

Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse

For abonnenter

Foto: Jacob Nielsen/mediet Markedsføring.
Digital

Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening

For abonnenter

Seneste nyt

  • Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten – 16.19
  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 15.35
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 14.31
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 14.15
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 13.48
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 12.45
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 11.52
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 11.00
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 09.55
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 09.20
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 08.25
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 07.59
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 07.00
  • Stadig flere danskere søger væk fra nyheder – 26. jan.
  • Norske medier opgraderer radiomåling hos Nielsen – 26. jan.
Flere nyheder

Job

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

Watch Job

  • Senior Porteføljemanager

  • People and Operations Partner

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

  • Business Intelligence Specialist

Se flere jobs

Job

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge