MediaWatch

Lokal-TV skal sende mere europæisk

Inspirationen er EF-direktivet »Fjernsyn uden grænser«, hvori det fremgår, at kvotebestemmelserne om europæiske programmer ikke gælder for lokalt TV , der er bestemt for et lokalt publikum, og som ikke indgår i et nationalt netværk.

Det betyder, at direktivets kvotebestemmelser gælder for lokal-tv, som er udsendt i et nationalt netværk, og bestemt for et større publikum end det lokale. I vedtægterne for DR og TV 2 er der fastsat bestemmelser om, at stationerne skal tilstræbe, at over halvdelen af den sendetid på TV, der ikke består af nyheder, sportsbegivenheder, konkurrencer og tekst-tv, afsættes til europæiske programmer.

Endvidere skal stationerne tilstræbe, at 10 % af den sendetid i tv, der ikke består af nyheder, sportsbegivenheder, konkurrencer og tekst-tv, eller 10 % af programbudgettet, afsættes til europæiske programmer fra producenter, der er uafhængige af TV-selskaber. Læs mere i Nyhedsbrevet Mediawatch, der udkommer på fredag den 26. maj.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs