MediaWatch

Lokaljournalistikken har hårde kår

De ikke-kommercielle, mere græsrodsbaserede lokal-TV stationer har så dårlig en økonomi, at de lader sig friste af en flirt med reklamebranchen. F.eks. programmer, der balancerer mellem reklame og journalistik.

Desuden genudsendes programmerne i et væk. Fokus rettes nu igen på den københavnske sendefrekvens 23, der senest var genstand for opmærksomhed i rollen som hård pornokanal. Nu gælder det betalte firmaportrætter og anden progammateriale, der er i strid med gældende regler, skriver Politiken.

En privatperson, Bent Dahl Jensen, har analyseret programudbudet fra de 43 sendetidsindehavere på kanal 23 i København, og han fandt at 14% af sendefladen er programvirksomhed, der mest af alt må betegnes som reklame. Fra et Østjysk TV-nævn bekræftes det, at situationen er den samme.

Hverken det lokale københavnske nævn eller Kulturministeriet vil dog gribe ind. Det er nævnenes kompetenceområde og for dem er det vigtigere, at der bliver sendt så meget TV som muligt på de lokal frekvenser, der årligt modtager 50 millioner i støtte til programvirksomheden.

Mere fra MediaWatch

Public service-stationer trækker podcasts fra eksterne platforme

DR’s norske pendant, NRK, har det seneste år gjort sine syv største podcasts eksklusive på egen lydapp for at få større kontrol over prioritering og øge kendskabet til NRK’s indhold. Ifølge medieforsker hos DR er der tale om global trend, som DR følger nøje.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs